onsdag 11 juni 2014

93 Mörk Belgare, grisar och middag


Det skulle bli regn idag så jag skrev ölbryggning på schemat. Än har det inte regnar dock men jag brygger ändå. Egentligen skulle jag behöva brygga ljus veteöl för det är ju så gott men jag ville brygga på något "nytt" så jag slängde ihop något som jag hoppas ska bli en mörk stark Belgisk ale. Lite som Röd Chimay alltså. I bästa fall. Hoppas hoppas. 


Ja nu har vi ju grisar på gården så nu behöver jag inte slänga ut maltskroten i skogen åt grävlingarna å hjortarna. Grisarna Malin och Pernilla tyckte det var smaskens med ljummen maltdrave.


En bild på "gött mos" med hembrygd bärs är ju något av ett måste i ett inlägg på denna blogg. En god Ipa (86a) med köttabit och friterade potäter med diverse sallad får duga.

Bryggningen är så gott som avslutad för denna gång. Just nu håller jag på och kyler vörten inför tillsättningen av lämplig jäst. Sedan bubbel bubbel i två veckor innan flaskning och lagring osv etc.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar