torsdag 5 juni 2014

92 Belgisk Blonde, nyfött föl och middag


Det som inte fick ske, skedde ändå. Sommaren är här och all öl är urdrucken och det trots att jag bryggde så flitigt hela våren. Ja men är ölen god så går den också åt. Fort! Nu får jag dricka köpe öl hela sommaren. Iofs har jag 91an och se fram mot om 3 veckor och jag har fortfarande en back med 90or kvar.  Men så små mängder öl är för lite för att räknas. Hugaligen! Så jag fick sätta fart på grytan igen och börja brygga. Det man måste ha hemma är ju Belgisk blonde så först ut var just en sådan öl. Typ samma recept som jag brukar köra med. Dvs 4,5 kg pale ale, 0,5 kg vetemalt, 0,3 kg carablond samt lite socker. 3-5 dl eller? Ibu bör ligga runt 27 tycker jag är bra. Humlesort är väl inte så noga egentligen men idag använde jag 13 gram Northern brewer vid 60 minuter kvar, 25 gram Hallertauer Perle vid 30 minuter kvar och till sist 25 gram Saaz på slutet. Hittade någon slurry i kylen som luktade gott att jäsa med. 


I måndags fick vi tillökning i hästfamiljen. Här har vi fölet Daisy precis fött in i världen. Mamma Ruby slickar henne ren och försöker få henne att ställa sig upp. De är väldigt vingliga i början.


Här är hon uppe och går. Himla fina hästar. Tänk att den där lille kommer vara en stor häst om ett år. De växer fort.


Något med mat att avsluta med då. Lever av lamm, stekt potatis, gräddsås, lingonsylt och haricots verts. Det är vanlig folköl i glaset. Synd!

2 kommentarer:

  1. Tänkte att jag skulle fått tummen ur och brygga den här helgen men det visade sig att jag inte fick iväg min beställning till Maltmagnus som jag trodde. Måste missat att godkänna eller något. Så jag får nöja mig med att dricka öl hela helgen i stället. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dricka öl är en miljon gånger roligare än att brygga öl. Brygga är bara ett nödvändigt ont tyvärr.
      Ha en fin helg :)

      Radera