tisdag 4 februari 2014

Ale nr 80 med god mat



Det blev bara goda middagar i helgen. Riktigt lyxiga till och med. Först gjorde jag potatisgratäng med löjligt god oxfilé. Drack en mörk välhumlad ale till det. Nr 80 heter den. 


Kvällen efter det så blev det lammfilé med friterad klyftpotatis och diverse grönsaker och annat gott. Vi drack nr 80 till den också. Jag och min fru är sådana hemmagrisar. Vi åker aldrig någonstans eller äter ute och varför i hela friden skulle vi göra det när vi trivs så bra hemma och äter så gott jämt? Vi får alltid fönsterplats med utsikt över hästhagar, samt trivsel och värme från elden som brinner i Keddyn. Dessutom så slipper vi få en räkning efter avslutad middag utan man kan bara gå å lägga sig i soffan och smälta maten i godan ro. Nej, ut på restaurang har vi inget å göra. Hemma bäst! 


Lasagne blir ju sällan snyggt på bild. Inte när jag fotar i alla fall. Jag gjorde köttfärsssåen och min fru knådade pastadegen. Vinet är däremot köpt i butik. Vi tröttnade lite på nr 80 och unnade oss en flaska rödvin istället. Det passar ju bra till pasta också. 

På fredag fyller jag år och lagom till det ska nr 81 vara klar att dricka. Ingen aning om vad jag ska laga för middag dock. Det blir väl nåt fett och stabbigt i vanlig ordning. Kanske repris på någon av ovanstående rätter. 

2 kommentarer:

  1. Grattis från en som följer din härliga blogg! Hoppas 81:an smakade bra.
    /Jonas

    SvaraRadera
  2. Tackar tackar! Bussigt Jonas! :)
    81an var god men tjänar nog på att lagras lite till. Brukar ju va så med extra starka ölsorter. 81an är ju på 8,5% alc
    Drack 3 stycken igår ändå :)

    SvaraRadera