tisdag 7 januari 2014

God mat och öl även 2014


En svensk klassiker. Köttbullar, kokpotatis, sås, lingon å ärtor(+morötter). Normalt sett är det jag som gör köttbullsmeten och min fru rullar och steker dem men denna gång så stod även jag för dessa två moment. Därav den smått knotiga formen på köttisarna. Vissa saker kräver en kvinnas hand. Fru Olivias känsla för köttbullar.  Den har INTE jag. Men de smakade gott iaf. I glaset har vi en av mina trevliga 76or. Det var den som egentligen skulle bli en helt vanlig ljus APA men i sista sekund så valde jag en veteölsjäst istället. Den blev himla god. Lite beskare och humligare än veteöl är normalt.


Häromdagen så packade vi 200 kilo nötkött. Vi köper ju direkt från bonden så priset blir ju inte direkt detsamma som i butik. 40 kr/kilot för prima kött. Det är lagom ;)
Vi passade på att steka varsin Biff när vi ändå hade köttet framme. Potatis och vitlökssmör till det samt en god hemgjord öl.  77an är en vanlig Belgisk blonde. En favorit jag ständigt återkommer till och aldrig vill sluta brygga.

Denna vecka ska jag försöka hinna med att brygga en gång. Jag tänkte att jag skulle försöka mig på att brygga en Belgisk Tripel.

2 kommentarer:

  1. Ser gött ut!

    Gårdskött är ju det bästa som finns, önskar jag kunde få tag på sådant lika lätt ;)

    SvaraRadera
  2. Jo det var gott. :)
    Min svärmor som känner en slaktare. hon känner alla. Jag har ingen koll.

    SvaraRadera