torsdag 4 juli 2013

Älgstek!


Älgstek är fruktansvärt gott! Jag tänkte bara skriva ett litet inlägg om kvällens goda festmåltid. Skryta lite så att säga ;)
Den här älgsteken hittade jag längst ner i frysen. Fransyska av älg. In i ugnen på 150 grader med termometern i och sedan ut igen när tempen stod på 54 grader. Sedan steg det till 57 grader efter att jag tagit ut steken. Mediumröd kan man kanske säga. Jag tror jag tar ut den en aning tidigare nästa gång för jag gillar köttet ganska blodigt. Hursomhelst så vart den kolossalt god och mör. Mums!
Stekt potatis med timjan och hemgjord bearnaisesås till det samt sallad, lök, oliver och tomat.

vi drack vanlig folköl "Speckled hen" till detta för hemgjord öl har jag dessvärre ganska ont om sedan 63orna och 66orna fick åka ut i slasken. Det var nog den där wlp 515 Antwerpen jästen som inte pallade med sommarvärmen och gav de två bryggningarna en konstig bismak. 65orna (US brown ale) blir klara i nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar