lördag 6 juli 2013

70 Malicieux V3.0 plus lite diverse bilder på öl å annat


 Idag den 6e juli bryggs det ljus stark Belgisk ale. Nästan samma recept som jag fick 42 poäng för vid Sm i år. Jag har ändrat på några detaljer i receptet för det finns ju trots allt utrymme för 8 ytterligare poäng innan perfektion. Det är ju perfektion som jag strävar efter ändå. Fattas bara!
Allt gick som smort ända fram till kok för då la grytan av igen. Jag börjar blir extremt trött på denna min Bielmier gryta. Hoppas jag kan rädda brygden ändå på något vis. Delade upp all vört mellan de köksgrytor jag hade och kokade allt på spisen. *suck*  Ok, NU var det sista gången jag bryggde i den här grytan. Antingen får jag köpa en ny likadan eller tänka ut något annat. Jag har ju monstergrytan på 400 liter att ta till också men så långt ska det väl inte behöva gå. Hej å hå! Bara kämpa på.


Slänger in ett kort på en trevlig och rätt god öl istället.


Leffe blonde och en knäcke med hemgjord färskost och lök. Jag tog vanlig rödlök trots att jag har fin gräslök ute i landet men jag bara orkade inte gå ut och hämta. Rödlöken i kylen var närmare.  himla fina de där Maredsosusglasen som frugan köpte till mig (oss). All öl blir så mycket godare ur dem. Till och med Leffe blonde smakade ljuvligt. ;)
vi tar en av mina öl igen också.


Amerikanske brown ale på räcke med utsikt över hagar och häst. Den lilla vit/svarta pricken där borta i fjärran vid skogskanten är i själva verket en enorm hingst som heter Kansas King. Hoppla! I galopp mina små vänner!


Har ni sett vilken störtlöjlig amatörbryggning det blev?! Den här dagen som började så bra. Ajaj! Fyra fula små grytor. Eller 3 grytor och en hink. Herregud! Vad ska det bli av detta då måntro? ÄH!
Nu ska jag bara komma på en kul slutkläm på detta inlägget också.


6 kommentarer:

  1. Du har sannerligen en helt egen stil, ett eget språk. Unikt och beroendeframkallande. Superbt inlägg som vanligt! Trevligt sommarväder på dig! :-)

    SvaraRadera
  2. Alla är vi unika men jag är bara en aaaaning mer unik :)
    Synd att jag inte kan komma på ett sätt att tjäna pengar på mitt beroendeframkallande språk. Nu när jag uppenbarligen har den talangen menar jag. Synd att man ska behöva gå genom livet utfattig men ändå begåvad på sätt å vis.
    väldigt fint väder här idag. Sommar så det förslår. God sommar önskar jag även dig. Grymt avi spå din Braumeister förresten. Jag vill också ha!

    SvaraRadera
  3. Tråkigt med Bielmeiern, men setupen kommer bli bra med andra grejjer med ;)
    Braumeister är en liten våt dröm här också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, jag ger den EN chans till. Kopplade förbi termostaten så den går på max hela tiden. MaltMagnus som tipsade mig om det och det verkar funka bra. Ska testa en gång och om det går bra så sk ajag isätllet spara ihop slantar till nåt fint bryggverk ala Braumeister. MM hade något nytt på G som han tipsade om.

      Radera
    2. Allright, borde ju funka bra, värma upp till rätt temperatur, dra ur sladden, i med sladden när det är dax att koka eller värma på lite extra.

      Radera