söndag 5 maj 2013

57a med stek av Fransyska, potatisgratäng och bea


Jag hittade en fransyska av nötkött i botten av frysen i torsdags. Den tillagade jag på fredagen och serverade med potatisgratäng och bearnasiesås. Vi har en del 57or(udda pale ale) kvar så det fick bli en sådan att dricka till. Helt ok föda. På lördagskväll åt vi samma sak men pepparrotsvisp istället för bea. Det var faktiskt ännu godare. Samma öl dock. Börjar ledsna på 57or. Längtar tills 59orna är klara. 58an får jag helst inte röra för de ska ner till Varberg i juni.

På ölfronten annars så har vi en Bipa som står och torrhumlar. Den ska flaskas på måndag om jag hinner annars blir det på tisdag.  På fredag ska 20 liter Belgisk blonde landa på flaska. Inga inplanerade bryggningar de närmsta två veckorna. Jag måste beställa mer humle av MaltMagnus.

Jag undrar just när när domarprotokollen för mina SM bidrag ska trilla ner i brevlådan.  Det ska bli himla intressant och se vad man fick för omdömen egentligen. Jag hotade ju förut med att lägga ner bloggen om jag inte får tillräckligt bra omdöme. Då får jag hitta på en ny blogg. Vad ska den handla om? Kanske något med bilder på söta katter och hundar som gör gulliga saker. Bäst jag börjar träna redan nu.


Katten Trisse som tar sig en tupplur på soffan. Väldigt gullig!


Vovven Stella som hjälper till att bära stolp till hästhage. Också väldigt gullig.  
Detta är vad bloggen kommer handla om i framtiden om mina öl får kasst omdöme. Ingen ska någonsin komma och säga att jag kommer med tomma hot  ;)

2 kommentarer:

  1. Ja då är det bäst att det blir bra omdömen känner jag lite sådär spontant!
    Maten ser kalasgod ut, måste nog göra en stek snart ser jag. Själv håller jag på att brygga Ipa i detta nu på ett modifierat recept som bryggdes i oktober första gången. Måste utveckla ett Ipa recept som man kan brygga flera ggr då det är den mest uppskattade ölen i hushållet. Så kan man göra sina experiment vid sidan av det.
    Idag är det utomhus brygg premiär för i år.
    Må väl.

    SvaraRadera
  2. Det är nog bra att ha några "vettiga" recept att brygga om å om igen men visst är det så mycket roligare att experimentera? Aptrist att brygga samma sak om å om igen. Jag har några sorter som jag brygger ofta för de är goda men alltid ändrar jag på något för att se hur det slår ut. Min Bipa är väl fjärde gången jag kör men med modifikation. Varje gång tycker jag man kommer på något som går att förbättra.
    Lite trist dock när man har ett helt gäng med experimentöl som man dricker men man gör det en aning motvilligt för man vet att man kunnat göra det bättre. Min 57a var en sådan. 56an också egentligen. Helt ok. Till och med goda men inte JÄTTEGODA. Längtar till 59, 60, 61 och 62, 63 och 64an är klara. Dom tror jag väldigt mycket på allihopa. hmmm, kanske dags för ett tokigt experiment öl nästa gång då att bryta av med. ;)

    Vi har ätit stek i dagarna 3 nu. Blir ju så i ett litet hushåll. Men resterna av den där fransyskan har varit lika goda alla dagar. Vi har nog till en middag till och det blir nog pyttipanna på det sista. Också gott.

    SvaraRadera