tisdag 14 maj 2013

52ans betyg från SM

Idag så damp domarprotokollen från SM ner i brevlådan. Först var det inte så trevlig läsning då mina bägge bruna ales inte lyckades få mer än 28 av 50 i betyg men när vi sedan kom till protokollet för min ljusa Belgiska ale så blev det desto roligare. Det var ändå den jag var mest nöjd med och trodde mest på. 


40 av 50  "Riktigt bra Belgisk ale"


42 av 50 "Väldigt gott öl. Inga egentliga invändningar"

Den tredje gav 40 av 50 men där stod inga övriga kommentarer.

Det är väl dags att jag lägger ut receptet på den här godingen då. Här kommer det.


20 liter ljus Belgisk ale  "Malicieux" döpte jag den till. 

1,0 kg Bayermalt (Jag hade ett kilo över men det går säkert att byta ut mot palealemalt)
3,5 kilo Pale ale malt (ekologisk)
0,5 kilo vetemalt
0,5 kilo Carapale (Går säkert att byta ut mot vilken ljus karamellmalt som helst)
5 dl strösocker (det häller man i 10-15 minuter innan kokslut)

Total mängd vatten: 33 liter

Rast 65-67 grader i 75-90 minuter (Kan väl inte vara så noga?)
Rast 78 grader i 10-15 minuter

Humle:
13 gram Northern brewer                    60 min         16 Ibu
27 gram Saaz                                          30 min         6 Ibu
21 gram East Kent Goldings                 20 min         5 Ibu
En nypa protaflock och 5 dl socker      10 min
15 gram Hallertauer Perle                   0 min           

                                                                                       Totalt: 27 IBU

Jäst: Safebrew WB-06

OG: 1,070
FG: 1,011


Håll till godo!


12 kommentarer:

  1. Du ser, och du frågar mig om hjälp, min vinnar öl fick 46, jag är super nöjd. De andra tre bidragen fick 40, 32 och 31

    SvaraRadera
  2. Jojo, men det är ju de där sista 4 poängen som räknas ;)

    SvaraRadera
  3. 42 av 50 var ju ett kanon betyg, grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! jo det får jag allt vara nöjd med. För denna gång ;)

      Radera
  4. Grymt ju, grattis, hoppas man vågar skicka in lite nästa år kanske... Tack för en mycket trevlig blogg förresten, fortsätt så :)

    SvaraRadera
  5. Tack tack! JO till nästa år kommer jag var farlig. Ett års till med bryggträning.
    Jag kan ju meddela innan i vilka klasser jag ska ställa upp i då så vi inte konkurrerar ;)
    Jaså är bloggen verkligen nåt att ha? Kul att du gillar den. Jag försöker hålla nivån rätt simpel och en smula oseriös. Vill inte få hybris å tro jag är nåt.

    SvaraRadera
  6. Va roligt :) Grattis!
    Blodad tand nu då
    Skall försöka få in lite nästa år, men vi kommer nog inte konkurera i vart fall ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var skoj.
      Ska snöa in ännu mer på Belgisk ale eftersom det är det som jag verkar ha fallenhet för. Ska brygga en i nästa vecka.

      Radera
  7. TAck tack! :) Egentligen är det väl inte så mkt att gratulera för. Vann ju inte. Nästa år då jäklar. Kan vi snacka grattis sedan ;)

    SvaraRadera
  8. Kanonbetyg va rätta ordet! Även om du inte vann med dina två bäst betygsatta så skulle du kunna gjort det. 40 och 42 är tillräckligt högt och man får se det som att det var någon som lyckades naila domarnas smak för dagen lite bättre. Stort grattis till ett stordåd.

    SvaraRadera
  9. Här haglar lovorden minsann. :) Tackar tackar!

    Gött å veta att man är p rätt väg. Att man vet lite vad man pysslar med. Mina brown ales fick lägre betyg pga brister i typriktigheten men det var inga tekniska bryggfel så det känns ju bra att själva min bryggmetod funkar bra.

    SvaraRadera