onsdag 24 april 2013

Weisbierjästslurry


Någon som kommer ihåg mitt lilla projekt med att odla upp jäst från en köpe öl? Här är en länk till det inlägget. Ja nu har jag slurry så det räcker och blir över. Detta gick över förväntan. Total succé!
Det var faktiskt min fru som sa att jag borde testa att odla på bottensatsen som fanns i den där veteölen som jag hade köpt. Kul idé tyckte jag och så började jag så sakteliga mata den där lilla yttepyttiga jästslatten med några deciliter vört varje gång jag hade bryggt.
Förra fredagen så bryggde jag med denna slurry för första gången och så igår så skördade jag jästkakan när jag hällde över den ölen till annan hink för några dagars sekundärjäsning. Det är nästan en halvliter slurry jag har nu. Jag får ju se till att brygga veteöl hyfsat ofta from nu så jag håller liv i min fina hemodlade jäst. Den luktar fantastiskt gott!

Slänger in ett kort på lunchen jag åt igår också. Det är bara rester som jag lagade ihop till något ätbart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar