tisdag 30 april 2013

Sm ölbryggning 2013 i ord och bild


I lördags var det så dags för SM i ölbryggning som i år hölls i Eskilstuna. Jag hade skickat in 3 olika öl till domartävlingen. Kan avslöja redan nu att någon medalj fick jag inte med mig hem, men det hade jag ju å andra sidan knappast räknat med då jag ändå blygsamt måste titulera mig som relativ nybörjare som ölbryggare. Även om jag kommit en bra bit på vägen så finns det fortfarande moment som jag inte behärskar till fullo. Som t ex vattenbehandling vet jag inte mycket om så där finns det ju gott om utrymme för förbättring till nästa år.


Efter att vi köpt våra biljetter så var det dags för lunch. Man måste ha något i magen om man ska prova öl. Det blev en Caesarsallad på O'Learys. Smakade himla gott. Precis vad jag och min fru var sugna på denna ganska så soliga vårdag.


Ett stort plus var att de visade Snooker på en tv skärm precis vid bordet. Ja det ä ju VM i Snooker nu. Det får man inte missa.  Det håller på även denna vecka ut och finalen är på måndag.


Jaha, bilden ovan föreställer mig själv som ingående studerar alla "Folkets val" öl. Naivt nog så trodde jag att jag skulle kunna gå till väga på ett systematiskt sätt för att ha koll på det hela. Dessa tankar ändade med ens jag kom in på Munktellarenan.


Vilket folksamling! Vilken ljudnivå! Ojoj! Ingen luft fanns det heller utan man fick tränga sig fram där man kom åt för att få sig en slatt öl och sedan kuta ut i det fria och andas en stund. En något mer luttrad och hågad ölsmakare kanske kan hålla huvudet kallt i dylika situationer men både jag och min kära fru fick nästan panik. En extrem hemlängtan gjorde sig påmind.


Mitt i alltihop så tog vi en välförtjänt paus och gick in traktormuseumet som låg strax bredvid. Där var det svalt och tyst. Flera gör-fina traktorer fanns det också att beskåda. Den gröna Victorn här ovan hade jag gärna tagit med hem igen.

Minnesvärda öl då?

Christian B ale - Fyndigt namn, fin etikett och gott öl också. Den röstade jag på i etiketttävlingen.
Peter Porter - God porter och dessutom god chokladkaka
Fat cat Heart attack - Inte så pjåkig. Himla len och lättsam trots hög IBU och alkohol
Knäckebröl - Inte säker men jag tro det var den. Bryggt med stor del råg.  Det ska jag också testa

Allt annat är som en dimma. Inte pga alkohol, för så många droppar blev det inte utan pga syrebrist och stress.  Ett intressant moment var när man skulle stå och riva isär röstlapparna 5 minuter innan tiden gick ut ;)

Vid fyra rycket så fick vi nog och gick tillbaka till O'Learys. Vi fick samma bord som till lunch men den här gången blev det fishnchips och varsin väldigt god Guinness. Då var vi för trötta för att ta kort.


2 kommentarer:

  1. "Peter Porter - God porter och dessutom god chokladkaka" du den kladdkakan gick jag tillbaks till flertalet gånger

    SvaraRadera
  2. Ja den var fin. Trevligt intiativ att servera god kaka till den goda portern. Pluspoäng

    SvaraRadera