onsdag 20 mars 2013

57 Hjärnsläpp Ale


Min hjärna har inte riktigt varit med mig i år. Från att ha gått från klarhet till klarhet hela 2012 så kännetecknas årets bryggningar av slarv, otur och rena dumheter. Hjärnan verkar ha havererat bigtime. Egentligen var det inte dagens bryggning som slarvades med utan den fick lida av slarv som har sitt upphov i FÖRRA bryggningen. Tog fel jäst. Ändå skriver jag himla fint på varje burk exakt vilken jäst det är i och hur många gånger jag bryggt med den. 56an skulle ju bli en trevlig och läskande pale ale men istället för att använda burken som det supertydligt stos Safale US-5 på så måste jag ha tagit den som det stod Safebrew WB-06 på. Jag borde ha känt det på doften om inte annat men men..  Ja, så idag då när jag totat ihop ett så fint succérecept på en Belgisk Blonde så fann jag inte jästen jag skulle ha utan fick ta från en annan burk. Det fick bli en S-04 till den här. Sparar US-05an till på lördag. Vetesjutton vad det blir av det här drickat. Eller den förra(56an). Säkert kolossalt enormt gott men ändå så fel. God öl räcker inte utan det ska ju bli rätt öl också.

Underläggen till mina hinkar domineras numera av enbart väldigt manlig lektyr (efter näsbrännan jag fick efter att ha använt Damernas värld).  Tidningen Traktor fick det bli den här gången. Blir det mer manligt än så? Män, traktorer och öl. :)

4 kommentarer:

  1. Spännande misstagsexperiment i alla fall! :-)

    SvaraRadera
  2. Ja det blir säkert himla god dricka. Inget jag hade tänkt på annars. Men jag får ju brygga extra nu för jag vill ju ändå göra de där recepten "rätt" med rätt jäst. Jag måste ha ett förråd av Belgiska Blondes hemma för husbehov serru. :)

    SvaraRadera
  3. Jag trodde Damernas Världs enda syfte var att verka som hinkunderlägg :)

    SvaraRadera
  4. Jojo, för mig är det onekligen så. Skulle inte gärna falla mig in att läsa den. Hursomhelst så får jag inte ta Olivias tidningar längre. "Ta din egna", säger hon.

    SvaraRadera