onsdag 13 mars 2013

56 APA


Nu har jag varit i farten igen med grytan. I Fredags fick jag den nya termostaten till min Bielmier från MaltMagnus och dagen efter så installerade jag den. Det var dock inte förrän idag jag fick några timmar över för att brygga och det har jag alltså gjort idag. Grytan fungerar finfint igen! Gött mos!

Tänkte det att jag skulle brygga något snorenkelt och okomplicerat. Nog för att det är kul att testa nya saker men ibland vill man ju bara dricka en enkel pale ale och då är det bäst att man brygger sådana brygder emellanåt.  Pale ale malt, carapale, crystal 150 och lite vetemalt i hinken.  Använde bara en enda humlesort. Chinook!  Den är ny för mig. Luktar himla gott dock.


Där har jag släpat fram alla prylar och påsar. Jag passade på att göra en inventering över min all malt också. Tja, annars inga missöden eller andra roliga incidenter under bryggningen. Slarvade lite med lakningen dock och stökade undan det momenten rätt fort. Konstigt att jag fick det bästa utbytet någonsin. Inte räknat ut det än men det var allt några snäpp över 70% i alla fall.


Jag hade en burk med US-05 slurry i kylen och den åkte i hinken. Jag har absolut inga tvivel om att den inte kommer leverera. Blir gör-bra det här. Nästa bryggning kommer ske den 23 mars och då i sällskap med en god vän som kommer upp från Varberg för att brygga. Han har egenodlad humle med sig så det ska bli kul att se vad det blir av det. 

4 kommentarer:

  1. Skönt att se att du är igång igen! Vad skall ni brygga för öl tillsammans?
    /Peter

    SvaraRadera
  2. Japp nu är jag på topp igen. Järnkoll på allt! :)

    Tja, vi ska nog brygga något ganska ljust och enkelt. Låta humlen tala så att säga. En lättare APA med mkt stora och sena humlegivor. Passar ju bra säsongsmässigt för det blir väl klart i maj någongång så något ljust och lätt blir ju fint.

    SvaraRadera
  3. Det ska bli skoj :)

    SvaraRadera
  4. Ja Aparoligt! Nästan FÖR skoj :) Äntligen får ja bju på mina zucciniplättar å olivdip också.

    SvaraRadera