söndag 31 mars 2013

51an och 54an i glas


Jag måste ha kommit åt någon inställning på kameran för alla kort jag tog igårkväll blev såhär. Ganska fint kort ändå om man inte bryr sig om varken skärpa eller tydlighet.  Det skall föreställa 2 goda ales med snask. Närmare exakt 51 Bipan och 54 brown ale med blandat tilltugg. Mest nöjd är jag med min 54a. Min Amerikanska brown ale. Otroligt god blev den. Kan vara bland det bästa jag gjort. Jag hade kunnat önska aningen med mer kolsyra kanske men i övrigt perfekt. Den är humlad med East Kent Goldings och Centennial. En bra humlekombo. Detta med brown ales har blivit lite av en mani här. Jag tycker maltkompostionen i brown ales är väldigt trevlig. Lite mer liksom. Maltigt och knäckigt men inte för sött. Jag ska brygga med exakt samma maltkompostion fler gånger men testa olika humlesorter till det.

På fredag ska jag på ölprovning i Skövde. Det ska bli kul. Det fanns tydligen en hel del bryggare i Skaraborg ändå. Det är väl drygt 20 pers i alla fall som dyker upp. Från Lidköping i väst, Falköping i syd, Tibro i öst och så jag då som får representera Skaraborgs norra del. Hoppas jag inte gör bort mig. Jag är inte ute och rör på mig så mycket så jag kanske glömt hur man uppför sig i belevat sällskap  ;)


7 kommentarer:

  1. Halloj Rickard!

    Fint kort tycker jag.. Lite "sus och dus och vi ses över borden"-känsla.

    Tack för titten igår. Det var väldigt trevligt! Inte var dag man meckar våfflor över öppen spis.

    Det var idel superlativ kring bordet på kvällen då det serverades sill, lamm och 54 och 55:or. Båda är fantastiska och endast personlig smak avgjorde vilken som var vassast. Båda hade vi gladeligen köpt på systemet. Vi räknar alla med medaljer pompa och ståt när dimmorna efter SM lagt sig.

    Ha det så gott och hälsa så mycket!


    Andreas

    SvaraRadera
  2. Första gången för mig med och förhoppningsvis även sista gången jag är med å gör våfflor på vedspisen ;) Jisses vilken paltkoma vi fick efteråt också.

    Jaså de gick att dricka di dära bärsen ni fick med er? De va la roligt! :) Gött mos!
    Ja du, sådan god öl hittar man knappast på bolaget. Tur att du känner mig då så du kan få riktig fin öl att smaka på ibland. Mer av den varan i sommar när ni kommer upp på "slå i stolp till hästhagarna" kalaset. "Plantera skog" festen missar ni ju. 2000 granar och jag vet inte hur många aspar och björkar. Blir trött bara av att tänka på det.

    Ha det så bra å hälsa tebax!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Är det något evenemang i Skövde?
    Bor själv i närheten och brygger en del.

    Kul blogg förresten, följer den med nöje!

    Marcus

    SvaraRadera
  4. Hallå Marcus!

    Ja det är ETT evenemang. Nu på fredag så du får nog skynda dig på om du ska med. Har du inte läst tråden på Hembryggarforumet? Här är den tråden:
    http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=12&t=7643
    Det kostar 300 kr och då ingår mat och en del dryck samt förhoppningsvis trevligt umgänge med likasinnade. Det är en kille som heter Björn som anordnat det hela. Ja det står i tråden som jag länkade till.
    Hoppas han tycker det är ok med att jag lägger ut hans epostadress här. Den är så som följer:
    bjorn.erlendsson@icebears.eu

    Kul att du gillar min anspråkslösa ölblogg :)

    SvaraRadera
  5. Det blev ju lite tajt till nu på fredag. Men nästa gång skall jag vara lite mer uppmärksam. Hänger väl mest på humleforumet....

    Marcus

    SvaraRadera
  6. Kan man få receptet på 54:an? Har också funderat på att brygga en american brown ale.

    /Peter

    SvaraRadera
  7. Klart du kan få. Skriver ett inlägg om det receptet hyfsat snart då.

    SvaraRadera