torsdag 28 februari 2013

Jästodling


För några veckor sedan så köpte jag en veteöl som hade ganska rejäl bottensats och då tänkte jag att den kanske går att odla upp. Så vid nästa bryggning så sparade jag en slatt med vört och matade den  jästen med och det går över förväntan bra. En till två gånger i veckan så matar jag den med ny vört och nu har jag snart tillräckligt med jästslurry för att brygga på.  Roligt! aldrig gjort det förut. Tyvärr minns jag inte vad ölen hette som jag tog bottensatsen ur. Jag vet att det var en dansk ekologisk veteöl men när jag kollade in vilka ekologiska veteöl de har på bolaget så hittar jag bara Herslevs bryghus och den etiketten känner jag inte igen alls. Luktar himla gott om slurryn hursomhelst. Jag ska börja fila på ett bra veteölsrecept att använda den på. Aldrig bryggt någon veteöl förut så det var ändå dags.

2 kommentarer:

  1. Ett tips är att många veteöls-tillverkare inte har weißbierjäst utan lagerjäst som primningsjäst för en renare smak. Så det är inte säkert du får veteölskaraktär på din bryggd. Tycker 3068:an från weihenstephaner är bra och lättarbetad om du inte lyckas med denna sats. /Lindh

    SvaraRadera
  2. Hejsan Lindh!
    Ok, tack för tipset! Man lär sig något nytt varje dag. Nästan iaf :)

    SvaraRadera