söndag 24 februari 2013

Back on track.. fast med nya bekymmer


På grund av ojämna temperaturer så har inte mina brown ales inte jäst ut ordentligt. Sammanlagt har jag fått hälla ut 40 liter potentiell god ale. Min Belgiska Brune har dock jäst som den ska så i och med det så känner jag att mina jäsbekymmer är över. I framtiden ska jag vara lite mer noggrann med vart jag ställer mina jäshinkar samt att jag kanske inte ska elda så in i vassen i vedspisen. Lagom är bäst. 
Idag gjorde jag om min Amerikanske brown ale. Kallar den fortfarande för 54. 
Dagens bryggning bjöd däremot på nya missöden. Mina gamla gryta verkar gå på sista versen. Den la av mitt i koket. Tack för det!  Jag gick ändå i tankar på att uppgradera mitt hembryggeri ett snäpp och det här får väl mig att ta tag i det. Ska köpa mig en STOR gryta. 100 liter eller så. Tänkte köra med gasoluppvärmning istället för att larva mig med el. När allt detta bli av vet jag inte riktigt än för jag har en del andra kostnader som pockar på. Jordvärme och dränering. Isolera Garage. Boxar till hästar. Kanske nytt tak också. Dessutom så går min gamla Volvo rätt knackigt på senare tid också så en ny bil vore trevligt. Å en Traktor!  Min motorcykel behöver omfattande service också för den har möss gnagt på. Kanske dags att börja spela på Lotto. Låter som det.


Ja där vi har vi min gamla trotjänare.  Det var nog sista gången jag bryggde med den. Ca 30 bryggningar blev det i alla fall. 30x20 liter blir 600 liter öl. Vad kostar en Bielmeier? Inte mer än 2500 kr ändå så det blir ju ca 4 kr litern. Stämmer det? Äh! Ingen billig hobby detta.

Jaha, om man skulle ta och duscha av sig bryggsvetten nu då och sätta fart med middagen sedan.  Igår åt vi panerad kolja med friterad potatisklyftor och en massa sallad och kall currysås. Idag blir det nog köttfärsbiffar med friterade klyftpotatisar och sallad osv.  Tänkte prova min egen 51 till det. Den är väl inte riktigt klar än men jag kan ju inte hålla mig.  ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar