torsdag 24 januari 2013

52 Belgare med Trisse



Till högern har vi den nya bubblaren. En ljus stark Belgisk ale. Klass 9D enligt 2013 års öltypsdefinitioner. Den 27 april är det SM i bryggning i Eskilstuna. Jag tänkte att om den här blir god så ska jag lämna in några flaskor för bedömning. Förväntar mig knappast några medaljer men det ska bli kul att få ett utlåtande av utbildade domare hursomhelst. Alltid lär man sig något.
Normalt brukar jag ju brygga sk Belgiska Blondes men den här fick ett så högt OG att den inte passar in i den klassen. 1,070 stod det på hydrometern! Ojoj! det blir starkbärs detta. Jäser den ut till 1,010 så får vi ju en alkoholstyrka på bortåt 8 volymprocent.
Katten Trisse gillar att vara med. Det är en hittekatt som som vi hämtade på ett katthem i Skara strax innan jul.

2 kommentarer:

  1. Tjusigt!
    Det blir en rejäl värmare det, kan ju behövas denna vintern
    SM? Kul! Skickar inget dit i år, men kanske nästa år, när jag lärt mig lite mer ;)

    SvaraRadera
  2. Borde bryggt för 2 månader sedan för det lär nästan hinna våras innan den här blir klar. Avskyr detta med att ha framförhållning ;)

    SvaraRadera