måndag 12 november 2012

Hot Amigo


Väldigt vad köldgrumlig den blev av några dagar i kylen denna mina 46 "Golden ale". Fantastiskt god ändå. Missade att göra bäst i test med en Oppigårdare med samma namn. Nåja, även om mina ales är väldigt trevliga så är jag knappast i samma liga som Oppigårds. Än.  Jag är hursomhelst väldigt nöjd med denna.  Jag provsmakade även en 48a en vecka i förtid och den blev också väldigt trevlig. Det var den som jag gjorde så obesk. 22 Ibu bara. En väldigt len och trevlig ale.

Igår var det premiär för julmaten. Vi brukar aldrig kunna hålla oss ändå till jul med Jansons frestelse, prinskorvar osv. Nu är vi i alla fall i november. Minns inte när vi började med julen förra året. Åh, jag kan passa på att tipsa om världens bästa jul-låt genom tiderna. Den här brukar gå varm hemma hos oss i december "Fairy on the christmastree" med Gracie Fields.  Sök på spotify.

Hursomhelst efter vår tokfina julmiddag igår (med en OP till) så fikade vi på kaffe och bulle. Sedan sov jag i soffan i 2 timmar. En liten hundpromenad på det så värmde vi sedan på resterna och åt upp dem tillsammans med en Guinness folköl. Som gräddepå moset så delade vi sedan på en "Hot Amigo". Dvs en stark ölkorv. Det var till den som vi provade 48an till.  En toppenkväll!  :)

Närmare jul sedan så kan jag dela med mig av världens bästa Jansons frestelse recept.



4 kommentarer:

  1. go skumkrona du har där! Ser jäkligt gött ut!

    SvaraRadera
  2. Ja den smakade kalas smaskens! :) En av de bättre ales jag bryggt faktiskt. Roligt att det går åt rätt håll. Så det inte var nr 11 som var bäst och sedan har det gått utförs. haha... Det blir bara bättre dag för dag.
    Det ska bli kul att testa min nr 50 om en månad. Gissar på en skumkrona som man nästan får skära sig igenom på den.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag bor också i Skövde och är lite nyfiken på att börja brygga. Vet du om det finns ett nätverk eller någon förening i stan där man kan lära sig grunderna? Det bästa vore om man kunde sam-investera i utrustning och råvaror för att få maximalt bang for the buck.

    SvaraRadera
  4. morsning Joakim!

    Ingen aning om det finns några bryggarnätverk i Skövde med omnejd. Man lär sig nog bäst genom att brygga, brygga och brygga ännu mera. Så gjorde jag. Jag kör ju med rätt enkel utrustning som inte kostade så mkt. egentligen behöver man ju bara en rejäl gryta och några jäshinkar och så kan man bygga vidare från det allt eftersom intresset växer. Jag ställer gärna upp och svarar på eventuella frågor så gott jag kan.
    mvh/Rickard

    SvaraRadera