torsdag 22 november 2012

48an med kyckling och recept

.

Aha, en till succé då. 48an, en mild ale med gott om humle doft och smak. För en vecka sedan tyckte jag den var god men inte så märkvärdig men så idag så hade den mojnat till sig och är fullkomligt perfekt. :) Jag längtar till något otroligt mycket till imorgonkväll då det är fredag så jag kan tillåta mig att dricka minst 3-4 stycken av dessa. Ska nog klämma i mig en del ostbågar och kanske en ölkorv också om jag får som jag vill.
Middagen som serverades till alen ikväll var en aning oinspirerad kanske och väldigt enkel men ändå kolossalt god. Hamiltonkyckling men god sås, ris, svamp och ärtor. Toppen! :) Passade perfekt till den milda alen.
Ok, här kommer det busenkla receptet till 48an.

4,0 kg pale ale
0,5 kg Carapale
0,2 kg vetemalt
0,2 kg cararuby 50

Sammanlagt 33 liter bryggvatten. Dela upp det som du vill men 3 liter vatten per kg malt är väl ett bra riktmärke och sedan resten av vattnet som lakvatten. En matsked kalciumsulfat i mäsken.

Rast 68 grader i 80 minuter, rast 78 grader i 10 minuter.

Humleschemat:   Koka minst en timma!

8 gram Pacific Gem  45 min
20 gram Saaz vid 30 minuter
20 gram Hallertauer Perle vid 20 minuter
10 gram Hallertauer Perle, 10 gram Saaz och 5 gram Pacific gem vid 0 minuter.
Jäst: Safale US-05
Torrhumling i en vecka (tror jag): 10 gram Saaz och 10 gram Hallertauer Perle

OG: 1,047
FG: 1,012

Jag hade skrivit i mina anteckningar att jag råkat mäska lite för varmt och kanske det var därför jäsningen slutade vid 1,012. För mycket dextriner. Men det är ju gott!!

Håll till godo, en förbaskat god mild ale.

9 kommentarer:

  1. Tillsätter du kalciumsulfat till mäsken? Behöver du sänka PH under mäskningen? Annars är de en bättre idé att ha i det i koket. Vet dock inte vilket vatten du har.....
    /Peter

    SvaraRadera
  2. hej dude
    kan inte avhålla mej från att kommentera. jag fick ynnesten att smaka på tre av dina alster; 44, 47 å 48.
    fantastiskt goda. att öl kan smaka så. jag har gått på ett antal ölprovningar, rest en del i öl-länder å jag har druckit mej igenom stora delar av bolagets sortiment. men aldrig smakat såna öl som du gjort. å jag menar det!
    du brukar framhålla oppigårds produkter. å de är väl okej, jag har smakat de flesta. men de har väldigt mycket att lära innan de smakar som det du producerar.
    du borde utöka din produktion då det finns en garanterad marknadspotential. å om du ställer upp i öl-sm så vill jag oerhört gärna smaka de produkter som mot förmodan skulle beröva dej ett antal givna guldmedaljer.
    jag är jätteimpad!!
    hälsar en anonym mariestadbo ;)

    SvaraRadera
  3. Peter/ Läst någonstans att det är i mäsken man ska ha det men jag är alltid öppen för nya tankar. Testar att ha i det koket nästa gång och gör en bäst i test :) Tack för tipset!

    Anonym Mariestadsbo/ Ojoj, det var ord och inga visor det! Kors! Bättre än Oppigårds. Ödmjuk bryggare som jag är så blir jag nästan generad av lovorden men tackar, bockar å bugar ändå. Himla bra betyg jag får på mina brygder. Roligt att min lilla hobby kan vara till glädje för fler än jag. Vi ses nästnästa måndag. Då kan du få en nr 49. Kanske en nr 50 också om den är klar.

    SvaraRadera
  4. Måste stämma in! Var ju ett tag sen jag smakade dina öl (40+ nånting var väl den sista av de jag fick)
    Men jag sa väl redan då att du lätt borde ha en plats som byggmästare på nått lagom litet bryggeri.
    Kul att se att bloggen levt upp åxå var ett tag sen men i kväll hade jag ett bra tillfälle att läsa igen.
    Lycka till med flytten, och brunnen!

    SvaraRadera
  5. Brunnen verkar gå att dricka ur. Smakar helt ok änsålänge. Tror det blir bättre med tiden också. Det var ju i somras senast du fick öl utav mig, Sven. Har jag bryggt så lite sedan dess?! Jag är uppe i nr 50 nu. den blir klar till Lucia kanske.

    SvaraRadera
  6. Är inte helt säker på vilket som var det högsta numret på kapsylerna då, men jag hade för mig att det var 42 men jag kan ju minnas fel, kommer dock ihåg att jag var väldigt imponerad!

    SvaraRadera
  7. 42an var fin. Jo jag tror du fick några 42or med i backen. 43an blev lite sådär halvtrist men from44 och uppåt har det blivit succé på succé här hemma.
    När ska du skaffa dig en gryta å koka ihop öl med?

    SvaraRadera
  8. Måste göra klart köket först, måla fönstren, fasaden och skotta snö, och...

    SvaraRadera
  9. Samma här nuförtiden. Mycket med hus å pyssla med jämt. Hinner aldrig brygga nuförtiden. Hoppas dte kan lugna ner sig med alla husprojekt snart så man kan sätta igång en hink med bubblande ale.

    SvaraRadera