onsdag 24 oktober 2012

49 Belgisk Blonde på avsvalning


Fick en fridag dag pga att jag är strandsatt hemma i brist av bil. Vi har gjort oss med vår ena bil (som ändå inte ville starta) så jag och frugan delar på samma för tillfället och idag skar sig våra scheman så fullständigt att jag blev sysslolös. Då passade jag på att brygga lite öl. Belgisk ale har vi snart slut på här hemma så det blev vad jag bryggde. Körde på nästan precis samma recept som jag brukar göra men med vissa variationer. Som t ex så kände jag för att slänga i några enbär i koket. Enbär är ju gott. Det hör väl lite hemma i Belgisk ale att använda enbär. Eller är det stjärnanis jag tänker på? Koriander kanske? Eller alla tre. Skal av citrus vet jag i alla fall brukar användas att krydda ales i den regionen. Jag körde på enbär hursomhelst. Det får bära eller brista. Helt äckligt kan det väl ändå inte bli. Jag tog så liten mängd enbär att det kanske inte ens märks. Det vore också trist.

Bjuder på receptet även denna gång:

20 liter Belgisk blonde ale (med en hint av enbär hoppas jag)

3,5 kilo Pale ale malt
1,0 kilo Bayermalt (För att jag hade det hemma och kände för det. Shu! Varför annars?!)
0,5 kilo vetemalt
0,5 kilo Carapale
0,4 kilo strösocker

Humle:
15 gram Hallertauer Perle+ 2 enbär  60 min
15 gram Hallertauer Perle+ 6 enbär  30 min
15 gram Saaz                                    30 min
1 kryddmått Protafloc                       15 min
0,4 kilo Strösocker                            10 min
15 gram Hallertauer Perle+ 2 enbär    5 min
15 gram Saaz                                      5 min

Jäst:  Nytt paket WB-06

OG landa på 1,060 och det blev bara 18 lider. 2 liter extra måste kokat bort. Räknar ut lite snabbt att det ger en bryggeffektivitet på ca 65%. Klent! Vet inte varför jag får så kass utdelning på maltet.  Jag brukar därför ta lite extra malt bara för att vara på den säkra sidan. Malt kostar ju typ inget ändå så vad spelar det för roll. Det är ju inte för lönsamhet som man hobbybrygger hemma. "Surt sa räven om enbären" kanske någon tycker om mitt resonemang och visst kanske vore det kul få ut mer av min malt bara därför att men men... Hej och hå! dont´t worry be happy. Om 7 veckor blir det dricka!



1 kommentar:

  1. Kommenterar på mitt eget inlägg nyheten om att näsat brygg så fick jag ut 70% effektivitet på min mäskning. Inte jättebra men åt rätt håll iaf :)

    SvaraRadera