lördag 22 september 2012

Bipa. nr 47


I årets första nummer av "Hembryggaren" (Bryggarnas medlemstidning) så kunde man läsa om en ny ölklass. Den så kallade Bipan. Bipa står således för Black India Pale Ale. Den ska vara stark, mörk, besk och väldigt humlad. Ja, men det låter ju som något som jag borde kunna svänga ihop utan större bekymmer. Som bilden ovan vittnar om så står den redan där och bubblar så fint. Fick ett OG på 1, 070 så om den bara jäser ut som den ska så kommer vi ha en gör-stark Bipa om 7-8 veckor. Ja 7% i alla fall om den jäser ut till 1,016 som jag hoppas på. På tok för starkt för mig egentligen så jag får väl ge bort en del. Tänkte spara några till julafton som får försöka plåga i mig. Kan vara gott med något starkt efter all fet julmat.

Gårdagens bryggning gick lite trögt. Den häpnadsväckande anledningen till det var att jag faktiskt har en liten förkylning på g. Jag av alla människor. Alltså jag har skrutit vitt och brett om i flera års tid att jag aldrig aldrig blir sjuk. Oj vilken järnhälsa jag har och baciller är bara sådant som drabbar andra. Jag vet ju att hybris alltid bestraffas så att jag inte kan lära mig och hålla tyst bara. Man ska banne mig hålla  mun från det att man vaknar till man går och lägger sig igen. Jaja, nu har jag hursomhelst haft några dagar då jag med rätta kunnat ligga nedbäddad i sängen med några goda böcker och verkligen lata mig. För det får man ju göra när man är sjuk. Med ganska gott samvete så kan man låta bli precis alla göromål och uppgifter som annars hopar sig och pockar på min uppmärksamhet. Fast idag är det slut med vilan för jag har några ärenden denna lördag som inte låtar vänta på sig.

Receptet på Bipan kommer någon gång i framtiden då jag har smakat och avgjort om den blev så himla god att receptet ens är värt att dela med sig. Jag vill ju inte bjuda på annat än guldklimpar på den här ölbloggen. Om 7-8 veckor kan man börja spana efter recept. Hmm, kanske borde lägga upp en länk från det här inlägget till receptet. Tja, det kan vara värt att tänka på. Nu måste jag hoppa in i duschen och skölja av mig alla baciller och sedan mata hästar, katter och hämta ett nytt handfat som ska in i vårt nyrenoverade badrum. Tänk om jag skulle ta mig in till "stan" också och köpa öl och chips. De kanske har något nytt på bolaget som kan vara värt att testa. Fast jag är så täppt i näsan att jag känner väl ändå ingen smak.

3 kommentarer:

  1. Spännande! Men varför står tunnan på vad som tycks vara ett nummer av Damernas? :-)

    SvaraRadera
  2. Tror du mig om jag säger att tidningen tillhör min fru? Det är fullkomligt sant hursomhelst. :)
    Golven är lite kyliga här så jag brukar ställa hinkarna på en tidning. Vet inte om det gör någon skillnad men jag brukar göra så. Jag vill ju inte gärna ta någon av mina egna tidningar till det ändamålet och så fick jag syn på en Damernas som låg och skräpa. Den fick duga.

    SvaraRadera