onsdag 19 september 2012

46an bubblar på


Den senaste bryggningen bubblar på fint. Det var i lördags som jag fick till den bryggningen. Egentligen hade jag inte tid så det blev en smula hektiskt att bli klar mot slutet. Jag skulle hinna duscha, raka mig, klä upp, rasta hunden och åka hem till svärmor för släktmiddag. Dessutom så skulle jag hinna till affären innan de stängde också. Nåja, jag hann med allt och jag tror det kommer bli en kanongod ale också. Jag testade en humlesort jag inte provat förut. Pacific Gem. Förutom den så använde jag Goldings och Cascade. Alltså precis som Oppigråds Golden ale. Jag har kört typ precis samma recept förut fast med Northern brewer som bittergiva och med gott resultat många gånger. Det ska bli kul att se hur annorlunda det kommer smaka med Pacific Gem istället. Den allmänna åsikten lutar väl lite åt att det egentligen inte spelar så himla stor roll vilken humlesort man använder som bittergiva då all smak hinner koka bort på en timma. Jag vet inte alls hur det står till med det men jag garderade mig ändå och slängde ner några gram PG 30 min innan kokslut också. Det kan väl knappast skada. I övrigt inga konstigheter med detta recept. Påminner till stora delar om recept nr 42 tror jag. Dock använde jag en ny påse Safale US-05. Borde kanske kört på 04an(som tillsammans med Safebrew wb-06 är mina favorit torrjäster) istället men det var sålänge sedan jag använde 05an att jag glömt bort hur den smakar och ville testa igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar