onsdag 12 september 2012

45an flaskad och klar


"En mörk historia" var väl vad jag kallade den här mörka alen som jag kapsylerade idag. Ca 2,5 back blev det. 19 liter för att vara mer precis. Primade med sockerlag på 57 gram strösocker. Det ska väl ge ca 1,9 Co2/vol%. Lagom för en Porter. Vet inte om min 45a skulle kvala in som en Porter men nåt mörkt är det. Inte så söt som jag hade hoppats på. FG landade på 1,014. Lite för torrt för att kallas Porter va? En mörk ale är det i alla fall Ja det var ju denna som jag skojade till det och hade i en skvätt svartvinbärssaft i framåt slutet av koket. 1,5 deciliter koncentrerad sådan. Jag kände ingen lukt av det när jag flaskade så det kanske var lite snålt tilltaget. Tja, om 5-6 veckor får vi se vad det smakar.

Hösten nalkas och rätt som det är står julen för dörren igen. Kanske dags att börja spåna på årets julölsrecept. Lite sent påtänkt för det verkar som om många hemmabryggare redan satt igång och brygger julöl redan. Vi får väl se vad jag hittar på. Ingen aning än men jag siktar på något vrinstarkt och sött. Onyttigt som bara den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar