fredag 20 juli 2012

kapsylerat saison


Häpp! Ja nästan två och en halv back blev det av mina 18 liter Saison. Den fick jäsa i 3 veckor. Normalt brukar det ju räcka med två veckor men den här vägrade sluta jäsa. Den landade på 1,006. Og låg ju på 1,050 så alkoholprocenten (volym) blir väl ca 5,8. Rätt stark tycker jag men jag behöver väl inte dricka så många i taget då. Två på en kväll får räcka. Öl är gott men jag tål inte dricka så många per kväll längre. Trist att bli äldre rent ölmässigt. Jag minns för en 10-15 år sedan då man kunde stjälpa i sig ett dussin öl på en kväll och ändå vara ganska "fit for fight" dagen efter. Nu räcker det med några folkisar för att man ska vara trasig dagen efter. *suck*  Ok, nu svamlar jag.  Kan berätta om mat istället.
Ikväll blir det stek av Fransyska och potatisgratäng, gräddsås och haricots verts. Till det vet jag inte vad jag ska dricka. Jag har en hel del egenproducerad öl men jag tar nog ändå en Mariestads folköl till maten ikväll. Jag köpte en flaska rosévin på bolaget idag. Samt en flaska GIN?! Glömde Tonicen så jag fick åka tillbaka och köpa tonic. Samt lime. Jag tog motorcykeln ner till butiken och det är så att varje gång jag stannar med den någonstans så dras alla 60 + gubbar åt mitt håll för att prata motorcyklar. Jag har nämligen en Triumph Bonneville och det är extremt gubbtycke i de hojarna.
Massa tjöt om hur det var på 50-60 talet osv. Hört allt det där tusen gånger så jag nickar artigt och håller med så lång tid det tar för mig att dra på hjälm och handskar och sedan bränner jag därifrån så fort jag bara kan.
Skål och trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    En fråga som inte berör detta inlägg utan din bryggryta. Vet du bytte kran på den. Hur ser det ut på insidan. I grytan alltså. (bild?)

    Humle säljer nämligen en Bazooka-screen som skulle vara trevlig att ha. Fundera på om det går koppla på.

    http://shop.humle.se/utrustning/bryggning/avsilning/bazooka-screen-rostfritt-bryggfilter-m-12-ganga

    SvaraRadera
  2. Svarade på din blogg. Himla bra grej den där bazooka röret. Ska nog skaffa mig en sådan själv.

    SvaraRadera