söndag 15 juli 2012

38a med hemgjord pizza


38an är en pale ale humlad med Northern brewer, Goldings och Citra. Den jäste ut en aning för mkt. FG landade på 1,005. Alkoholstyrkan ligger på blygsamma 4,8%. Jag kommer aldrig ihåg om det är vikt eller volymprocent det där. Lätt att ta reda på å andra sidan men jag ids bara inte. Hur var det nu? OG-FG x 131. Är det vikt eller volym? Hursomhelst så blev det en ganska tunn med uppfriskande ale. Väldigt sommrig och lättsam trevlig dricka. Citran är den humle som slår igenom mest.

På pizzan hade jag min egen tomatsås, strimlad vitlökskorv, oliver, chevre, riven ost av okänt ursprung. Himla god pizza! Jag har faktisk tinte ätit köpe pizza sedan 2006. Det var i Filipstad. Usch, vad den var otäck!  Det gör jag inte om. Undantaget är förstås de stenugnsbakade pizzorna från Götaspizza vid Mariaplan i Göteborg. Extremt goda pizzor de svänger ihop där.

2 kommentarer:

  1. Formeln för att räkna ut volymprocent alkohol är ABV = (OG – FG) * 131.

    SvaraRadera
  2. Volymprocent alltså. Ja men då vet jag det så kan jag skriva rätt i fortsättningen. Formeln hade jag ju iaf rätt. häpp!

    SvaraRadera