onsdag 18 juli 2012

37. Kölsch


Jag är inte jättenöjd med min Kölsch. Näe. Den jäste inte ut hela vägen. Stannade vid 1,011. Attans! Ska göra ett nytt försök med samma jäst och se om jag inte kan få ner den en liten bit till . Den blev på tok för söt för att vara en så pass ljus ale. Jag drack en igår men då spädde jag ut den med lättöl och då blev den rätt god. Ska se över mitt recept och göra en nytt försök någon gång inom en inte allt för avlägsen framtid. Jag har lite andra bryggplaner jag måste förverkliga innan dess.

Annars så går jag i väntans tider. Min Saison bubblar och jäser än. Det har gått 19 dagar sedan jag  bryggde den och det jäser som sagt fortfarande. Jag gjorde en mätning på den i förrgår och då hade den jäst ut till 1,006. Det ska bli himla intressant att se vart den landar när den är klar. Det blir nog en himla stark och torr öl. Men det hör ju till den öltypen så det är ju bara bra.  En Saison får ju vara hur torr som helst.

4 kommentarer:

  1. Trist när det inte blir så bra som man har hoppats på. Ska brygga min 4e omgång Ipa i dagarna med lite justeringar för att få till det ännu bättre och splitta batchen för att kunna pitcha två olika jäst, ska bli spännande. Blir också första gången i nya grytan från Malt Magnus som jag frågade dig lite om för ett par veckor sedan. Håller i detta nu på och provkokar med vatten för att se hur den utbytta kranen och packningarna håller tätt. Tack för trevlig läsning/ David

    SvaraRadera
  2. Vilka jäster ska du prova då?
    Hoppas du blir nöjd med grytan nu när jag tipsat om den.
    Jag sitter just nu och avnjuter en trevlig Belgian blond med lite chips och ett gammalt avsnitt av Seinfeld. Trevligt. Den blev rätt starkt . 6%

    SvaraRadera
  3. Det blir 1056 mot 1272 från Wyeast. Hade tänk köra White Labs 001 mot Wyeast 1056 då jag bryggt med dom tidigare fast i olika recept men enligt ryktet fick jag höra idag när jag handlade att det ska vara samma jäst sträng, Så jag bestämde mig för dom andra. Vet ej om eller hur mycket skillnad det gör på en Ipa då humlen är markant, men den torrhumlas ej. Men ska man hitta ett bra Go To recept så får man prova alla varianter. Själv avnjutes en köpe öl Midtfyns Dipa till Baseball på Espn. // David

    SvaraRadera
  4. Aldrig använt wyeast någon gång. Jag brukar ju handla av MaltMagnus och han har inte dem i sitt ordinarie utbud så det har blivit så att jag bara använder white labs samt torrjästerna S-04, US-05 och WB-06. Kul att testa två olika jäster på samma kok.
    Oj nu är reklamen slut! tittar på family guy på sexan :)

    SvaraRadera