torsdag 5 juli 2012

36/37 med god lammstek


36 och 37, hälfta hälfta. 50/50.  Oki jag måste erkänna att jag är faktiskt inte något bryggarorakel på något viss utan ibland så jäser brygder ifrån mig. Det kan hända den bäste. Min 36a var en mörk ale som jäste ut på tok för mycket. Den landade på 1,009. Mörk ale ska vara söt för att väga upp mot beskan. Min Kölsch la av vid 1,011 och blev alltså på tok för söt för den typen av ale. Antingen så hade jag 6 backar med rätt kass ale eller så freebejasar jag vilt och blandar. En 36a utblandat med en 37a blev ett giftemål som hette duga. Jag har längtat hela veckan efter att fredagen ska komma för då ska jag fira helgens antåg med att blanda två stora öl av vardera sorten i mitt enlitersglas. Sedan ska jag sitta i soffan och sörpla i mig öl i överdimensionerat glas med lust och fägring stor. Öl i stora glas är så mycket godare än öl i små glas. Visst är det så?
Något annat som är tokigt gott det är lammgryta. Det åt vi till middag ikväll. Frugan gjorde en fantastiskt god gräddsås. Till det drack ovannämnda blandning i vanliga pint glas. Det var väldigt gott alltsammans.  Ojojoj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar