måndag 16 juli 2012

42a på jäsning


I veckan var jag upp till MM och hämtade upp en säck malt. Dags för bryggning igen alltså. Jag provade på BIAB metoden för första gången(Brew in bag). Dvs man mäskar i en säck till skillnad mot i den där insatssilen jag kört med  ett tag nu. Säcken ifråga hade min fru sytt åt mig. Den fungerade väldigt bra. Drickan i hinken är en vanlig pale ale. humlen var: Northern brewer, Goldings, Cascade. Sedan slängde jag i lite Amarillo på slutet. Eller var det Citra? Kommer inte ihåg så noga. Jag hade några humlepåsar med lite bös kvar i botten som jag slängde i. Kan väl aldrig skada. Jag ska nog torrhumla den här också. Vi har inget bläck kvar i skrivaren så mina recept blir lite kladdiga och otydliga nu när jag får skriva dem för hand. Det är därför det blir lite hipp som happ när jag brygger numera. Så noga är det ju ändå inte. Det brukar ju bli gott ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar