fredag 29 juni 2012

Säsong för en Saison


Sådärja, nu har jag haft igår grytan igen. Jag har bryggt mig en Saison ale. Det är en sydBelgisk specialöl som går bra att jäsa hyfsat varmt. Jag trodde iofs att det skulle vara sommar och varmt vid det här laget, för det var ju i åtanke på kommande sommarvärme jag rusade åstad och handlade den här värmetåliga jästen. Jag tycker nog den här sommaren var den sämsta någonsin. Ja vädermässigt alltså. Kallt, ruggigt och regnigt. Hursomhelst så har jag haft den här jästen på uppodling på diskbänken några veckor nu och kände att nu vill jag brygga nåt på den. I vanlig ordning hittade jag på ett recept efter eget tycke, fantasi och smak. Vi får väl se hur det blir. Det blir säkert drickbart.

Här är hinken.


Om 7 veckor tänker jag provsmaka och om det visade sig bli en succé skriver jag ut receptet här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar