lördag 12 maj 2012

Rätt mörk ale nr 36



Igår fickjag till en bryggning igen. Det är en repis på min"Rätt svart ale" nr 30 fast med modifikation. Den här blir inte lika svart utan mer mörk. Bytte ut den rostade malten mot chokladmalt och bara hälften så mycket. Dessutom så slängde jag i lite Amarillo mot slutet. Det kan ju bara bli godare.


Ja där har vi den. Jag väntar nu väldigt otåligt på att den ska börja jäsa. Änsålänge så är inte ens locket spänt så jag vet inte vad som händer. Mina bryggningar brukar alltid alltid alltid börja jäsa redan under natten och vara i full gång under morgonen men nu är den helt livlös. Nåja, jag ska inte drabbas av panik riktigt än för jästen kan ju inte gärna ha flytt från hinken utan den är där inne och det är nog bara en tidsfråga innan den sätter fart. Undrar om jag kylde ner ölet för mycket innan jag tillsatte jästen. Jag tog inte tempen på den utan tog bara för givet att 30 minuters kylning borde bli perfekt.


Jag slänger med en bild på min kylspiral i action också nu när kylning ändå kom på tal. Egentligen skulle jag behöva en större kylspiral nu för den jag har anpassade jag ju för en mindre hink. Då brukade det ta 15 minuter att kyla men nu tar det alltså dubbelt så lång tid.

Jag tar å bjur på receptet också. Vassego!



36.       Rätt mörk ale             11 maj 2012 

4,0 kg              Pale ale malt
0,3 kilo            crystal 100
0,1 kilo            Carapale
0,2 kilo            vetemalt
0,2 kilo            chokladmalt
0,2 kilo            mörk sirap

Humle:
                                                     IBU
25 gram         Target               60 min            37
30 gram         Goldings          30 min            9
1 krm              Protafloc         15 min
0,2 kilo          Sirap                10 min
10 gram         Fuggles           0 min             0
10 gram         Amarillo          0 min              0

                                                              46 IBU

Jäst : Irish

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar