torsdag 12 april 2012

zucchiniplättar


Vegetarisk, fräsch, god och nyttig mat. Mina zucchiniplättar med mathavre, tsatziki, avocado, halloumiost,  rotselleri, palsternacka, tomater, oliver  osv osv. Detta här är nog min favorit mat.  Receptet på själva plättarna har jag kommit på och utarbetat själv. Jag visste inte ens att zucchiniplättar redan var ett etablerat begrepp förrän alldeles nyss när jag skulle googla reda på hur zucchini stavas. Jag trodde fram till nu att det var jag själva som kommit på dessa goda plättar på zucchini. Min svärmor brukar odla sådana plantor om somrarna så det var under en av dessa perioder av zucchiniöverflöd som jag började experimentera med hur man skulle få denna växt ätbar.
Ok, recepetet på mina zucchiniplättar:

1.Skala och riv en lagom bit zucchini och pressa sedan ut så mkt vätska som möjligt ur det rivna.
2. Lagg i en bunke och kläck ett ägg.
3. Ha i sambal oelek, salt, peppar, mixade gröna oliver och lite mjöl.
4. rör ordentligt och ha sedan i lite mer mjöl. Alltså lagom med mjöl. Man får känn på det efter ett tag hur mycket det ska vara för perfekt plättkonsistens.
5. Stek i olivolja i en het stekpanna.
6. Ät och fröjdas!

Måste väl skriva nåt om öl då eftersom detta är en ölblogg.  Lättöl är gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar