torsdag 1 mars 2012

Ny kran


Tira, en ny kran till grytan! Kranen som kom med grytan var ju rent av skrattretande dålig.  Den fungerade knappt alls och dessutom så var pipen en aning koniskt formad så det gick ej att fästa en slang på den för då gled den av. Den här nya kranen känns himla förtroendeingivande. Den största fördelen mot den förra kranen är nog ändå handtaget som är ställbart på den här nya vilket inte var fallet med den gamla. Med den gamla kranen så fick man hålla i kranen hela tiden för att hålla den öppen. Alternativt kunde man ju ha satt en gummisnodd på den för att fixera den i öppet läge men den lösningen var inte heller så bekväm.
Ja hej och hå det finns väl inte mycket mer man kan skriva i detta ämne. Jag ville mest malla mig med nya fina kranen. På lördag tänkte jag brygga igen. Tror det blir nåt ljust ale aktigt med Amarillo. Jag har en hel del Amarillo kvar för jag förköpte mig på den sorten förra året. Jag har hört det ryktas om att just Amarillo kommer vara svår att få tag på då humleskörden i Amerika slagit snett. Lika bra att jag handlade en stor säck sist då så man har.

7 kommentarer:

  1. Det var en fin kran! Nu blir jag sugen på att uppgradera min gryta. Var köptes kranen?

    SvaraRadera
  2. Heppåre Henke!

    Kranen köptes Malt Mange i Kumla förstås :)
    www.maltmagnus.se
    Han har nyligen fått in dem. Kolla i spalten till vänster på hans sida där han skriver ut nyheter.

    Har du en likadan gryta som jag och lidit av dålig krankvalité? Då kan jag verkligen rekommendera ovanstående kran.

    SvaraRadera
  3. Jag har Brygg Gryta Plastis som dess värre kulventilen inte verkar passa till. Den var dock hemskt dyr hos maltmagnus tycker jag. Jag letar vidare =).

    SvaraRadera
  4. Jo den var inte billig. Går säkert att hitta bättre pris på dylik matrikel någon annanstans. Jag impulsköpte min kran :)

    SvaraRadera
  5. Ja jo, det är klart att man borde väl prova någon annan jäst ngn gång men vi är så grymt nöjda med smakprofilen och effektiviteten vi får med US-05:an! Vi blev dessutom lite avskräckta av våra två försök med annan jäst. Jag kanske i och för sig ska avslöja att båda gångerna har vi köpt förpackningar med utgånget datum, men med förkultur borde det inte vara något problem?! Jaja, vi får ta och göra ett nytt försök inom en snar framtid, kanske redan till nästa brygd, vårt jästlager gapar för närvarande tomt.

    Vi körde nu allra senast just med flödeslakning och fyllde vår dubbelhink med vatten upp till falskbotten innan vi fyllde på med mäsk och lakvatten. Just denna gång är jag dock rätt övertygad om att lakstoppet berodde på alldeles för låg temperatur. Som vanligt ser vi till att det fungerar nästa gång. God öl har vi fått varenda gång så speciellt orolig är jag inte för det.

    Jag tror inte att du behöver vara orolig att det blir skit av lagprimningen. Förmodligen fungerar det minst lika bra som att prima flaskorna styckvis, det är dock orosmålet med extra infektionsrisk som tillkommer såå... Men jag tror inte att omgivningen behöver vara så steril som de flesta låter påskina, om det var så skulle bara Nasa kunna brygga öl.

    Ja det är rätt svårt att vara fyra personer vid bryggning, speciellt i min lilla etta. Det brukar dock lösa sig helt okej då vi främst är två som är drivande vid bryggningen. Alla fyra brukar hjälpa till när det gäller handgripliga problem som lakning osv, då kan det ibland vara nyttigt att vara utrustad med armar som en bläckfisk. Efter att ha provat att brygga med bara en kompanjon kan jag dock konstatera att det var mycket lättare att hålla koll på hela proceduren när vi var färre.
    Vid alla dötider är det dock roligt att vara många. Vi brukar snacka skit, prova lite öl, käka lunch på den lokala indiern eller glo på en serie/rulle.

    Nu kom vi nästan in på den sista frågan, var vi bor... Vi är Stockholmare och bor alla i södernärförort, utom en av oss som bor i Hornstull, strax innanför tullarna.
    Vi är ett gammalt kompisgäng som hängt i över tio år och vi är uppvuxna stora delar av livet i Hägersten. Våra mysiga tröjor härstammar från ett gammalt "gäng" vi alla hade gemensamt. Tröjorna hjälper absolut till att stärka gemenskapen, det är hela idén. Vi är väldigt måna om vår relation och vi trivs minst lika bra ihop idag som när vi träffades för över ett decennium sedan.

    SvaraRadera
  6. Ja det är sant vad du säger om Stockholm, det är alltför egotätt, det går inte längre att vistas någonstans utan att konstant bli behandlad som luft. Inte ens butiks-, restaurang- eller övrig servicepersonal verkar förstå hur man tar hand om personer, självklart finns det som tur är ett fåtal undantag.
    Jag kan säga att jag är rätt sugen på att lämna detta land helt och hållet och har haft tankar på att göra så i flera år. Jag har svårt för det här med snö och kyla och skulle gärna byta upp mig till ett boende på varmare breddgrader. Sen får vi väl se när det blir av.

    När det kommer till indisk mat kan jag väl inte säga att det finns något superbra ställe, ska man äta asiatiskt rekommenderar jag istället Thaikioskerna som står utställda lite här och var. Det mesta indiska brukar vara odefinerbart och flottigt men jag gillar det ofta ändå, det är kanske möjligt att det blir godare när man ber om veganskt? Min favoritindier ligger på en bakgata på söder mellan skanstull och medis, Tre indier heter den.

    Ditt orädda sätt att använda humle och jäst som krockar kanske ska bli en verklighet även på vårt bryggeri... Vi tappade som jag någonstans nämnt våra senaste singlehop skapelser i helgen, närmare bestämt igår. Efter lite missöden med flaskor som var för sköra, och flaskor som pga formen inte gick att kapsylera om fick vi äntligen smaka våra skapelser. Jag måste tyvärr säga att det var en besvikelse. Cascaden var mest bitter och rätt smaklös i övrigt, en liten hint av jäst fanns där, den hade inte heller någon direkt arom annat än mild citrus och en hint om bittergivan. Amarillon hade en rätt lovande arom och en härligt ljust orange färg. Aromen hade en del tropiska frukter, typ passionsfrukt och en lätt sötma, smaken däremot var väldigt lam med en okej direkt besk, liten efterbeska och mild smak av tropiska frukter och lite jäst. Nu var ölet i och för sig otroligt grumligt med både jäst och humlepartiklar och förhoppningsvis bättrar det sig med lite flaskjäsning.

    SvaraRadera
  7. Jag vågar nog påstå att jag själv också är en ganska bra kock, men jag har tyvärr blivit hårt biten av latmasken och äter nog ute lite väl ofta. Trots att jag äter ute rätt mycket kan jag inte säga att jag speciellt ofta blir glatt överraskad över hur underbart det smakar, jag kan ofta själv slänga ihop mat som är minst lika bra eller bättre.

    Jag har hört, och för den delen själv märkt att ölet tjänar på att lagras lite så att smakerna kan utvecklas ordentligt. Meeen såhär tråkigt har ingen öl smakat hitintills och jag skulle uppriktigt talat blir förvånad om det blir en riktig höjdare av det här.
    Alla våra tidigare brygder har varit goda eller till och med riktigt goda redan vid flasktappning och därför är jag säkert mer negativ än jag borde. Äsch, vi ger det lite tid och ser vad vi får.

    Jag jobbar som telefonagent på ett callcenter, jag vet att det inte är direkt världens mest välklingande jobb men jag jobbar med meningsfulla uppdrag och säljer inget till någon. Jag har också varit utbildningsanvsarig vilket gjort att jag fått resa till företagets kontor såväl i Malmö som Barcelona för att utbilda. Dessa resor blir i regel väldigt trevliga och arbetstiderna vid dessa uppdrag är ofta rätt korta vilket ger tid över till att uppleva lite av omgivningarna.
    Barcelona är en trevlig stad och det är relativt varmt även om det vid ett fåtal tillfällen faktiskt fallit några snökorn även där, det är dock garanterat färre och varmare vintermånader än hemma i Svea rike. När jag besökte barcelona i början av december för något år sedan kunde jag till och med gå runt i shorts och t-shirt!
    Jag vill dock höja ett varningens finger kring Barcelona, det är en riktig storstad och centrala Barca är en riktig turistindustri. Precis som i vilken storstad som helst finns det också baksidor. Innerstaden och hamnområdet kan kvällstid vara rätt farliga och det är inte ovanligt med personrån, även om det turligt nog är rätt ovanligt med personskador. Men som sagt det tillhör vardagen var man än bor i stort sett och går ju så klart att undvika.

    SvaraRadera