tisdag 13 mars 2012

nr27 Belgian Blond


Dags för ett "öl i glas" foto igen tycker jag. Drycken i glaset ovan är min Belgian Blond. Den första öl jag bryggde i min brygg-gryta. Inte så pjåkig va? Klar, bubblande och fin. Den smakar gott också. Jag har 1,5 back kvar av den här.  Detta recept kommer jag brygga om och om igen. Jag kanske filar lite på det men på det stora hela så är det redan helgjutet.


3,7 kilo       Pilsner malt
0,4 kilo       vetemalt
0,5 kilo       Carablond 20
4 dl             strösocker                      10 min innan kokslut

Mäskvatten 12 liter    lakvatten ca 26 liter

Rast vid     50 grader  30 min      
Rast vid     67 grader  60 min      
Rast vid     76 grader  10 min      

Humle:
10 gram                          Northern B 10,4%                60 min       13 IBU
20 gram                          Hallertauer                            30 min       6 IBU
20 gram                          Hallertauer                            10 min       2 IBU
                                                                                    Totalt:        21 IBU

Protaflock  20 min

Jäst: Safebrew wb06

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar