onsdag 14 mars 2012

Bryggning bild för bild

Detta blir ett bauta inlägg. Tio bilder med text! Jag tänkte jag kör ett superpedagogiskt "hur man brygger" tutorial. Det ska bli intressant om det blir nåt vettigt av detta.
Ok, nu kör vi!

1. Väga upp malt. Jag har en finfin våg för detta ändamål. Egentligen tillhör vågen min fru men jag lånar den för jämnan. Faktiskt bara jag som använder den numera och ändå var den en present från mig till henne på hennes födelsedag för några år sedan. Se där ja.
Jag väger upp 4 kilo Pale ale malt, 0,5 kilo ljus karamellmalt, 0,2 kilo mörk karamellmalt (Crystal 150) samt ett par nävar vetemalt för allmän skummighet. Jag samlar all malt i en hink så jag har ordning på den.

2. Ok, jag hade hoppats att alla bilder skulle ha samma storlek och de har de nog men denna hamnade på andra ledden. Det ser inte lika snyggt ut som jag tänkt... hmmm.. Skulle ju iofs kunna tippa bilden malthink bilden men det ids jag inte.. jaja. Hursomhelst....
Jag häller i vatten i min brygg-gryta. Först 7 liter bara för att vattennivån skall komma upp till underkant på insatssilen och sedan 13,5 liter vatten till. (5 kilo alt x 2,7 =13,5). Insatssilen är bra för att malten inte ska täppa till kranen i botten på grytan. Den skapar ett mellanrum mellan botten på grytan och det finmaskiga nätet i botten på silen.  


3. Jästslurryn som står i kylen och blitt kall tar jag fram i god tid så den hinner bli rumstempererad. Den här slurryn är skördad från en Safale S-04. Att Skörda jäst innebär att man slevar upp joxet i botten på jästunnan och sparar på till en annan gång man ska brygga öl.


4. Nu verkar det som jag har missa att ta kort på ett viktigt moment nämligen den sk inmäskningen.  Det går till så att när man fått upp tempen till bortåt 75-80 grader i bryggargryttan(Bild nr 2)så öser man ner all malt och rör runt noga så att inga klumpar bildas. Temperaturen i mäsken( malt blandat med vatten)sjunker nu ner till förhoppningsvis 68 grader. Det är en temperatur vi nu gärna vill hålla i över en timma. 90 minuter blev det denna gång.  Under tiden häller jag i 11,5 liter vatten i min hink och ställer på spisen. Det är lakvatten som vi behöver senare för att laka ur mäsken så att vi får ut vört som kokas med humle. Mer om det senare. 11,5 liter låter kanske lite lite men man får inte glömma de 7 litrarna under silen. Sammanlagt vätska räknas så som antal maltkilo gånger 6. I detta fall 5 kilo ger 30 liter vatten. (5x6=30). Vid inmäskngen hade jag ju redan 13,5 liter så den mängden får man ju dra bort från de 30 och då är vi nere i 16,5. 7 liter under silen ger 9,5 liter lakvatten MEN jag lägger alltid till 2 liter extra och då landar vi snyggt och tryggt på 11,5 liter. Häpp!


 5. *suck* Ok, jag är inte så bra på att göra många saker samtidigt. Jag skrev upp att tiden var 10:55 när mäskningn började och tänkte då att nu har jag ca 90 minuter på mig att göra annat. Ta promenad med hunden, mata hunden laga lunch till mig själv, äta lunch, dricka kaffe och titta på ett gammalt avsnitt av "Seinfeld" på dvd. 90 minuter gick ganska fort och mina tankar var på helt annat håll. Det var dessutom en månad sedan jag bryggde sist så allt satt inte där det borde i huvvet på mig. Jag glömde bort ett superextraviktigt moment i bryggningen. Jo, innan man lakar så ska man höja temperaturen i mäsken till 78 grader och hålla där i 10 minuter en kvart för att sockret i malten lättare ska kunna lakas ur samt för att maltoser och dextriner ska hitta balans i livet. Det glömde jag bort i all lunchhets och började laka ur medamma. Hej och hå så kan det gå. Ok, vi glömmer den fadäsen och går vidare. De första 7 litrarna som rinner ur kran i botten på grytan häller jag tillbaka i grytan. Det kallas att recirkulera vörten. Det är bra för att vörten ska bli ren, klar och fin. Maltbädden filtrerar bort det mesta av maltböset.


6. Efter att 7 liter har fått gå tillbaka i grytan så kopplar jag på en slang på kranen och ställer en hink under som slangen går ner i via ett hål i locket. Jag vrider på kranen en aning och låter vörten sippra ner i hinken låååångsamt lååångsamt. Allteftersom vört rinner ner i hinken så fyller jag på uppifrån med lakvatten som jag värmt upp till knappt 80 grader på spisen. Se bild 4. Det kallas att flödeslaka. Det finns andra metoder men jag gillar flödeslakning bäst. När lakningen är över så har jag 25 liter vört som skall kokas.  Jag tar ur insatssilen med maltskrotet (Draven kallas det också) och gör sedan rent grytan. När grytan är hyffsat fri från bös så häller jag ner de 25 liter vört som jag har i hinken  och vrider på värmen på max för att det ska börja koka.


7. Överflödig bild egentligen men visar den ändå. Här har jag hällt i vörten som jag beskrev ovan. Strax innan vörten börjar koka så flyter bildas en gråbrunaktig hinna på ytan. Den skummar vi av. Det är Proteiner som klumpar ihop sig av  värmen och flyter upp till ytan. Den vill vi inte ha med. 
Nu saknar det lite bilder igen verkar det som. Jag har inte fotat något under själva koket. Inga bilder på humle men jag skriver om det här på punkt 7. 
Humlen jag ska använda mig av idag är Amarillo. Det är en Amerikanskt humlesort som är väldigt trevlig. Vörten skall kokkas sammanlagt 60 minuter. Mankan koka längre men jag vill gärna bli färdig idag också. ;) 
Så fort vörten börjar koka så häller jag i 20 gram Amarillo.  det är den såkallade bittergivan. Den ge ringen smak men däremot beska åt det färdiga ölet. 20 gram Amarillo på 9,4% Alfasyra ger till 20 liter färdig öl (25 liter vört kokar lätt ner till 20 liter jäsbar vätska) en beska på 24 IBU. IBU står för (tror jag) International bitterness units. 
efter ytterligare 30 minuters koktid så öser jag ner ytterligare 20 gram. Smakgivan kallas den och ger ölet god humlesmak.  20 gram Amarillo ger med 30 minuters koktid 12 IBU.  Rätt logiskt för ju längre humle får koka med ju mer beska bidrar humlen med. 30 minuter är hälften av 60 minuter och ger alltså häften så mycket beska. Efter 30 minuter har det kokat färdigt och så öser jag ner 20 gram Amarillo till. Den givan ger ölet en god humlig doft och knappt något beska alls.


8. Nu skall ölet kylas ner. Fort! för det ändamålet har jag en egentillverkad kylarspiral av kopparrör som jag ställer ner i grytan. Grönölet (som det kan kallas nu efter kok men innan jäsning) kyls ner genom att kallvatten far genom spiralen och ut i slasken. Det brukar ta ca 30 minuter för att få ner temperaturen från kokande till ca 25 grader.  Under tiden så tar jag en promenad med hunden igen för hon står och tittar på mig och ser ut att vilja gå ut.  


9. Detta är en dumt riskmoment men jag tar faktiskt hela den stora grytan med 20 liter "grönöl" i och lyfter den för att sedan hälla allt genom den här saftsilen. Det gör man för att filtrera bort humlen. Förr när jag bara hade en liten gryta på 10 liter så var det ju ingen big deal att lyfta grytan men nu är det faktiskt lite för tungt för att påstå att det inte skulle vara behäftat med spillrisk. En annan metod som vore både lättare och intelligentare skulle vara att slanga över grönölet till jäshinken. Men jag är varken lätt eller intelligent så jag gör det på detta viset istället.  Hehe  ;)


10. Jag låter hinken stå och mojna till sig en stund. Ge sk "kalldruv" chansen att sjunka till botten. Kalldruv är också proteiner som tjockat ihop sig under kylningen. När jag ser att ett bottenskikt bildats så ställer jag en annan hink under och tappar i ölet i den. Jag ser då förstås till att inte få med kalldruven.  det är ganska lätt eftersom den ligger på botten av hinken och kranen på hinken sitter en liten bit upp. I detta läge så häller jag även i jästen i jäshinken. Ja sedan häller jag en liten skvätt vatten i jäsröret och ställer hinken i ett hörn i köket. Där ska den stå i bortåt 2 veckor då ölet skall tappas om igen till en annan hink. Då är det även dags att skörda jäst. Jästkakan skall inte med vid den här omtappningen för poängen men att hälla över ölet till annan hink är att ölet ska jäsa ut och klarna innan det är dags för flasktappning. Man vill ju inte ha jästklimpar i sitt färdiga öl.    
Ja då var det klart för den här gången då. Hoppas jag inte missat något. Jo jag kom på en sak jag missat att skriva om. Innan jästen tillsätts så tar jag ut ett litet prov. Ett så kallat OG prov. Man mäter hur mkt socker det finns i grönölet. Jag fick en OG på 1,042. Det var lite lägre än jag hade räknat med men det beror med 100% säkerhet på att jag glömde höja tempen till 78 grader innan lakningen. Sedan när ölet jäst färdigt så mäter man igen(FG värde) och det värdet subtraherar man från OG värdet och multiplicerar med 131 och det värdet man får då ger alkoholstyrkan. T ex om Fg värdet visar 1,010 så blir alkholprocenen 4,2. (1,042-1,010x131=4,192)

Efter bryggning så skall det städas och plockas undan innan min kära fru kommer hem. Då är hon hungrig och skall ha mat förstår ni så jag blir kvar i köket ett tag till. Det blev en god kokosmjölk wok på morötter, palsternacka, rotselleri, zuccini och vitlök. Jag brukar ha i sugarsnaps och men de var slut. Sambal oelek och röd curry samt en buljongtärning och lite Koriander och äta med basmatiris. himla gott!

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Wooooooow!

    Det var inte ett litet inlägg vill jag säga. Väldigt omfattande, och mycket intressant läsning. Det är några steg där som vi gör annorlunda, både på gott och ont ;). Till exempel är det grymt mycket lättare att häverta över grönölet från 30 liters kastrullen till jästunnan, otherwise it's backbreaking work!

    Jag blir så sugen på att brygga igen när jag läser detta, men det blir det nog inget av denna helg i alla fall. Jag har alldeles för mycket att göra för närvarande, dessutom saknar vi såväl jäst som lite smått och gott i övrigt till vår nästa brygd.

    Jag får helt enkelt hålla till godo med mina tidigare brygder for now.

    Förra inlägget bidde fel så det blev ett nytt istället.

    SvaraRadera
  3. Kul att få allt så fint i tur och ordning från början, och nu väntar vi i två veckor på fortsättningen då, eller gör du som i matlagningsprogram på TV där dom förberett så det är färdigt och klart direkt?

    SvaraRadera
  4. Ja som jag skrev så inser jag jag ju hur dumt det är att lyfta hela grytan. Enormt spillrisk moment. SKa överväga att slanga över nästa gång men när jag väl börjat med en rutin så har jag svårt att bryta den. Det är en procedur som tar tid. Jag måste mentalt förbereda mig för att tänka om och göra annorlunda trots att det är så uppenbart. Jag är knepig på det viset :) Med knepig menar jag skvatt galen.

    Sven, nej vi får alla vackert vänta i två veckor till nästa moment. Jag hade inte tänkt så långt som att jag skulle blogga om det också men nu när du påpekar det så låter det ju självklart att jag måste göra det.

    SvaraRadera