onsdag 1 februari 2012

Nybryggt igen


Så, nu Nu ska jag skriva om nästa gång jag bryggde med nya Bielmeiern. Det gick mycket bättre. Kranen höll hela tiden så lakningen gick himla fint. Jag tog några kort i samband med brygget men jag måste förminska dem först och det har jag inte ork med nu så eventuellt kommer jag lägga upp några foton imorgon istället.  Receptet jag bryggde på var min Citra ale. Nr 10 som den också heter. Nr 27 får den här klonen heta på samma recept. Typ samma. Nästan exakt men inte riktigt. När jag räknade ut humlen så räknade jag på 22 liter men det blev bara 20 liter i slutändan så det är alltså 10% mer humle per giva än i orginalreceptet från i höstas. Hoppas det inte smakar kattpiss av det nu bara för det. Just Citra humlen kan ju lätt slå åt det hållet om man har för mycket.

Ikväll åt vi koldolmar med potatismos, ärtor och lingonsylt. Det var himla gott. Så fort det har landat i magen så ska vi slänga efter med äppelpaj med vaniljsås.  Jag drömde häromnatten att jag vägde hundra kilo. Hoppas det inte visas sig vara en sanndröm. Lätt att bli en tjockis när mat är så gott.  ;)

Citra ale     20 liter   

4,5 kilo                             pale ale malt= 82%       300x4,5=1350
0,4 kilo                             vete malt=7%               320x0,4=128
0,5 kilo                             Carapale=9%                260x0,5=130
0,1 kilo                             Strösocker=2%             375x0,1=37,5
totalt extraktvärde=1645. maximalt Oechlevärde vid 20 liter=ca 82

Mäska in med 15 liter vatten.

Rast             68 grader  80 min       gick fint
Rast             78 grader  10 min       bra där med

Lakar ur med 11 liter vatten. Egentligen 18 men det ryms 7 liter i botten på nya brygg grytan för att vatten nivån ska komma upp till botten av insats silen. Gissar att det är extra viktigt att recirkulera minst 7 liter vört vid lakningen.  Lakade ur 23 liter.
SG efter lak: 1,046      Det högsta jag fått
                     
11 gram                          Citra 14%    60 min       19
11 gram                          Citra            30 min       9,5
11 gram                          Citra            20 min       6
11 gram                          Citra            10 min       3
11 gram                          Citra              0 min        0
                                                                     IBU ca 37

Det kokade bort 4,5 liter så efter kylning så hade jag 18,5 liter i jäshinken. Spädde ut till 20 liter med vatten då SG visade 1,056. Efter spädning så landade det på 1,050. Vi skriver det som OG.

Jäst: Safale S-04

Effektivitet: 50/82=0,61%


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar