tisdag 14 februari 2012

Lyckad lakning och jäsning


Ja där står den och bubblar som tokigt. Himla bra drag i den där irish ale jästen WLP004an. Den började jäsa bara några få timmar efter att jag haft i jästen.

Jag hade räknat ut att Og skulle landa på 1,049 på 20 liter och jag fick ut precis exakt 20 liter och OG landade på 1,050. Det är lite så att det är sådana ögonblick man lever för. ;) Jag älskar verkligen när saker blir precis så som man tänkt sig och planerat. Det är man annars inte så bortskämd med här i livet så när man får till en bryggning som blir så perfekt och bra så får man en kick man kan leva på i flera timmar.

Jag unnade mig själv att inte ta med de två sista litrarna där all kalldruv (proteinrester?)ligger så det blev 18 liter att jäsa. Förr har jag varit för snål för att inte ta med även bottenjoxet men visst är det så att hellre 18 liter finfin ren öl än 20 liter lite mindre fin och ren. Visserligen så har jag aldrig råkat ut för grumlig öl ändå men känslan av att vara extra noggrann måste ju få räknas in i bryggarglädjen. Dessutom så borde ju jästslurryn jag ska skörda om 2 veckor bli av lite bättre kvalité.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar