söndag 26 februari 2012

Lägg i backen


Lagret börjat fyllas på igen. Förutom de 6 backar på bilden ovan så har jag nog en 3-4 till backar stående i ett annat rum samt det i hinken där som borde bli nästan 3 backar till. 2,5 back iaf. Vet inte när jag ska få ork att dricka upp allt det där. Jag får väl ge bort en del antar jag. Flaskorna i banankartongen är tomglas som väntar på att fyllas (tack Sven).
I år ska jag kolla upp det här med att lagra på fat istället för det är allt en hel del pyssel med att rengöra och fylla flaskor. Det var roligt i början men nu känns det bara som jobb.
Vart ska man förvara alla backar under sommaren då temperaturen i min hall är för hög? Jag önskar verkligen att jag hade en jordkällare där jag kunde förvara all öl under sommarmånaderna.  Visserligen så får jag säkert ställa backarna i grannens jordkällare men jag tycker om att ha all min öl på nära håll. Känns tryggast så. Jag har ett skjul som ligger i skugga hela dagen. Jag lutar nog åt att dumpa alla ölbackar där. Bättre än inomhus iaf. Vi får hoppas på en sval sommar  ;)


8 kommentarer:

  1. Tack! Det är undertecknad som stoltserar i skägg och Marvel-tisha. Den kommer från en av mina favoritbutiker för t-shirts, Springfield. Springfield är en spansk butikskedja och jag brukar passa på att handla där när jag besöker Barcelona.

    Jag måste säga att det är en väldigt trevlig liten ölhörna du har skapat. Jag har dragit på smilbanden mer än en gång under läsningen. Jag anar att vi kan få en del tips av att läsa här, du har ju bryggt något mer än oss.

    SvaraRadera
  2. Aldrig vart i Barcelona. Gran Canaria två gånger :) Köpte inga tröjor då men vart däremot rånad inne i en skoaffär. Första dagen. Andra gången jag var där så råkade jag ha sönder mitt visakort första dagen. hade det i bakfickan och satte mig ner på en sten och så gick kortet av på mitten. Trist att vara utan flis på semester.

    Kul att du diggar min blogg! Jag har inte bryggt så länge men jag har bryggt ofta sedan jag började. Jag titulerar mig dock fortfarande som nybörjare. Jag kompenserar mitt okunnande med en något uppsluppen ton här i min ölhörna men så fort jag har bemästrat bryggarkonsten till fullo så ska jag bara skriva tråkiga saker om bryggteknik och använda så svåra ord att bara jag själv begriper vad jag menar. ;) hehe

    SvaraRadera
  3. Jag har haft turen att få åka till vårt kontor i Barcelona i arbetet några gånger, dessutom har jag haft vänner som har bott och pluggat i staden. Även kanarieöarna har man besökt några gånger och jag måste nog säga att Gran Canaria var den värsta av dem.

    Vi har gjort precis det omvända, bryggt ett tag (eller njae) men ganska sällan. Vi försöker ändra på det nu och komma igång att brygga så ofta det bara går. Det är alltid något som går mindre bra, oftast lakningen, men det känns som att man lär sig mer när det händer.

    Ölen på bilden är jäst på tunna i två veckor och sedan på flaska i två eller tre veckor. Problemet beror troligen på att det inte blev någon fart på fatjäsningen första veckan och att vi bestämde oss för att ha i liiite lite mer jäst till vecka två tillsammans med torrhumling. Båda pitcharna med jäst bestod av en påse Safale US-05 med den större delen av innehållet i första pitchen.

    SvaraRadera
  4. Vad är det med lakningen som inte går bra då? Är det effektiviteten eller vad? Jag ligger på ca 70% effektivitet och det är jag nöjd med. Alltså jag tänker som så att malten är ju den billigaste ingrediensen så om man får för lågt OG så varför inte bara ta mer malt nästa gång? Jag ids inte lägga ner tonvis med energi på att supereffektivisera lakningen för att få ut 10-15% extra. I med mer malt bara :)

    Mitt "jobb" tar mig dessvärre aldrig längre än till Skövde någon gång ibland. Shoppingen där är ju inte så häftig att man gör ner sig. Vore kul med ett jobb som gör att man får resa utomlands ibland. Å andra sidan brukar jag få extrem hemlängtan efter bara 1-2 dagar hemifrån. Hemma bäst.

    Ja Gran canaria är väl ingen höjdare. Håller med. Väldigt turistigt. Att jag åkte dit två gånger måste bero på på hjärnhärdsmälta. Längtade hem mest hela tiden då jag var där bägge gångerna.

    Jag ska nog brygga igen nästa helg för då är frugan i Göteborg. Vet inte vad än jag ska brygga. Kör lite olde dole doff bland maltsäckarna och humlepåsarna. ,)

    SvaraRadera
  5. Varsågod och håll till godo! Hojta till ifall du skulle behöva fler flaskor framöver :)

    SvaraRadera
  6. Tack igen för fina flaskor. Vilket jobb du måste haft ändå med att ta bort alla etiketter från så många flaskor och gjort rent dem. Bockar och bugar :)
    Jaghar fyra backar med tomglas just nu så det är ingen brådska med fler tomglas men i framtiden så kanske det behövs. Det tas tacksamt emot

    SvaraRadera
  7. Jag ställer dom bara uppochner i diskmaskinen så blir dom flesta helt rena och fina och etikettslösa. Nemas problemas.

    SvaraRadera
  8. Just det ja. Diskmaskin. Hemma hos oss är det jag som är diskmaskinen. Väldigt fina flaskor de där gröna.

    SvaraRadera