måndag 13 februari 2012

Hink med malt


Jag brukar numera brygga på ca 4 till 5 kilo malt åt gången sedan jag blev med ordentlig brygg-gryta så då räcker det inte att väga upp malt i plastbunke längre. En hink på 15 liter blir perfekt till den ovan  nämnda mängden malt.  Det ser ut som en 5 olika sorters malt där på bilden men enligt receptet jag totade ihop så skulle det vara 6 olika sorter så två av dem måste vara väldigt snarlika i färgen. Vad kan det vara för recept då? Tja, nåt ale aktigt av det mörkare slaget kan tänka. Humlade sedan med lite av varje engelsk humle jag hade hemma. Typ Goldings och Fuggle.


Ja där är ju saftkokaren. Bielmeiern jag köpte. Jag börjar få kläm på detta med att brygga med den nu. Det är alltid lite kämpigt att ändra sina väl inarbetade bryggrutiner men efter 3-4 gånger så verkar det sitta.  Hej och hå!



Min gamla kylarspiral fungerar än. Om än i minsta laget för denna lite större gryta. Det tar nu nästan 30 minuter att kyla ner "grönölet" mot drygt en kvart som det tog förut när jag bara bryggde max tio liter per kok. Den här gången landade det på 20 liter. Precis som uträknat. Jag älskar när det blir precis så som jag tänkt.   Jag har lite annat på G på spisen just nu som jag måste titta till så nu hinner jag inte skriva mer för den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar