söndag 19 februari 2012

En jäst är bäst.


Dessa fem kladdiga burkar är min stolta slurrysamling. Slurryn i burken i mitten på bilden har jag använt fem gånger med superlyckat resultat varje gång. Den längst till vänster är min Fullers slurry(WLP002) som är inne på tredje bryggningen. Jag har en sjätte jäst men den är på jobbet just nu. Dvs jäser för fullt 18 liter specialbitter. Det är en Irish jäst (WLP004).
Jag förvarar dem i kylen men tar fram dem i god tid innan bryggning så de hinner få upp arbetsvärme. Sedan brukar jag göra som så att när jag gjort en OG mätning efter en bryggning är klar så tar jag den skvätten och häller i buken med slurryn jag skall använda och skakar burken som tokig en stund så den blir syresatt ordentligt och häller sedan i allt i jäshinken. Fungerar klockrent varje gång.


I den här yogurt burken håller jag på att odla upp lite mer Fullers jäst. Första gången jag försöker mig på att "tvätta" en jäst men jag har gott hopp om lyckat resultat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar