måndag 27 februari 2012

En häst är bäst till vardag och ehh..fäst! (nödrim)


Förra sommaren fick vi en del av en slaktad häst. Jag gjorde långkok på en bit av den och det är det där bruna joxet på talriken ska föreställa. Det fick koka i 5-6 timmar så det blev änna som en trådig mör massa av det. Himla gott! Köttet fick koka ihop med lök, lite vatten, balsamvinäger, lagerblad. Strax innan vi skulle äta så gjorde vi en sås på bottenjoxet. dvs hälla på grädde, soja och liiite tomatpuré. Stekpotatis och ärtor till det samt syltlök va? Ja det är en 22a i glaset där bredvid (syns på kapsylen). En mörk historia som jag för tillfället ej minns receptet på. Jag har det nedskrivet någonstans och om intresse skulle finnas så delar jag självklart med mig av det till hugade fans av denna min ölblogg  :)

3 kommentarer:

  1. Vi får stopp i lakningen och den drar ofta ut på tiden vilket leder till en för låg temperatur vid lakningen. Tidigare har vi kört lite high-chapparal med lakningen, vi har kört hela slutmängden vätska och låtit det stå rakt upp och ner i vårt lakkärl med vår malt, därefter öppnat kranen i botten och väntat. Väntat ett bra tag, denna metod är inte att rekommendera. Men vi får se vi kanske har kommit ett steg närmre en bra lakningsmetod nu, det återstår att se.

    Jag ser fram emot att få läsa om din nästa bryggning, det ska banne mig bli intressant!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag hade nog tur som hittade rätt metod för lakning redan från början. Jag kör med sk "flödeslakning" Dvs fyller på uppifrån med ca 78gradigt vatten och tömmer ut genom kranen i botten samma mängd som jag häller i. Brukar räkna som så att jag tar maltmängden gånger 6 och sedan plus 2 extra liter vatten för det verkar alltid försvinna 2liter vatten mot beräknat. Såååå på 5 kilo malt blir det (5x6+2) 32 liter vatten allt som allt. Vid mäskningen går det åt (5x2,7)13,5 liter. Jag måste alltså värma på 18,5 liter lakvatten. Jag kör med 2,7 liter vatten per kilo malt för eh... för att jag vill det. Känns lagom :)
    Fast med min brygggryta så har jag en insatssil när jag mäskar och under den ryms 7 liter vatten som aldrig kommer i kontakt med maltbädden. SÅ jag får dra av 7 liter vatten på de där 18,5 lak-litrarna. Antar att dte är extra viktigt att recirculera minst 7 liter vört sedan då vi lakning.
    Jag ska brygga på lördag om allt vill sig väl. Beror på om Frugan kryat på sig från sin halsfluss så hon orkar åka till Göteborg i helgen på sykurs. stannar hon hemma så är jag upptagen med att vårda henne. Halsfluss är inga skojiga saker. hugaligen!

    Jag tog bort min förra kommentar för det var så in i bängen många obegripliga stavfel. Rättade till de flesta av dem i denna kommentar.

    SvaraRadera