tisdag 7 februari 2012

21an med köttbullar, potatis, sås å gröna ärtor


Idag fyllde jag 37 år och det firade vi med att öppna den extrafina flaskan med bryggd nr 21. Tänka sig att min Ringwoodjästa öl kunde bli så himla gott med lite extra lagring. Nu smakar den ursmaskens!
Normalt sett brukar det vara min fru som gör såsen till all mat men idag han jag före henne och svängde ihop en himla fin gräddsås som faktiskt fick med beröm godkänt av frugan när hon kom hem och avsmakade.  Jag har ju kikat över axeln på henne i flera år medan hon gjort sås så jag hade ett ganska bra hum om hur man skulle gå till väga. Kan ju ta och bjuda på ett såsrecept som fungerar himla bra till både köttbullar å annat.

Smält smör, häll i lite mjöl, bryn mjölet, häll i lite mjölk. Ha i liite tomatpuré, lagom med köttbuljong(idag hade jag ingen köttbuljong men mosade ner en köttbulle i såsen istället), ett lagerblad, balsamvinäger, soja, peppar. Rör runt och tillsätt grädde. Rör lite mer. Låt puttra. Ha i nåt sött i som t ex lite lingonsylt eller typ svartvinbärsgele. Smaka och ha mer av det som fattas, se till att det blir lagom såsig konsistens genom att tillsätta mer grädde eller mjölk.



2 kommentarer: