måndag 16 januari 2012

Wallenbergare och en stout


Något fotografiskt geni kan jag inte gärna smickra mig själv med att vara. Jag slänger iväg ett kort lite på måfå och är bilden inte suddig så får den duga. Det som ligger på talriken där till höger å ser lite brunt ut ska föreställa wallenbergare. Moset och ärtorna känner ni igen. Toppade med lite syltlök också. Det mörka i glaset strax bortom talriken är min sista portersexa (Döpt efter numret på kapsylen. Den smakade löjligt fantastiskt gott). Det har blivit en del sista flaskan dricka nu på senare allt eftersom lagret tunnas ut och försvinner. I mitten på december hade jag väl en 11 backar men av dem återstår nu bara en enda back med blandat det som blivit kvar.  Visserligen har jag 5-6 backar som beräknas bli klara i februari samt 2 hinkar som bubblar i köket som hoppas bli drickfärdiga i mars. Det är så lätt att man går och tar sig en öl när man har hemma liksom så där i förbifarten. Man får allt akta sig så man inte trillar dit på sina egna varor.
Igår kapsylerade jag bryggning nr 23. Den fick vita kapsyler. På onsdag ska bryggning nr 24 ner i flaska och på med kapsyl. Den får också vita kapsyler tror jag.



2 kommentarer:

  1. Halloj Rickard!

    Vet inte om Katrin har mailat dig vårt lilla protokoll från den mycket angenäma provningen under julhelgen. Hur som så får jag verkligen tacka för äran! Fruktansvärt hög klass måste jag säga. Ingen sort skulle göra bort sig på Systemet även fast givetvis vissa föll bättre i smaken än andra. Men jag är grymt impad att det går att få ihop öl av den klassen utanför ett bryggeri.

    Favoriter var stouten, weissbieren och den blommiga IPA-liknande biran(11:a?). Weissbieren påminde väldigt mycket om Hoegarden tyckte jag.

    Ha det gott så länge!

    Höres!

    Mvh

    Andreas

    SvaraRadera
  2. Joho, jag jag fick protokollet :) Ni tyckte ganska lika som oss. Mina favoriter var också dem du nämnde. nr 17 däremot slängde jag med en bara för annars blir jag aldrig av med dem. Vet inte varför den blev som den blev. Tror just den jästen inte lirade så bra ihop med de citrusaktiga humlesorterna från Amerika. Så kan det gå. De kan inte bli winners allihop. Nr 11 däremot blev ju löjligt god! Håller på med en klon av den nu. Ja den står å jäser i köket å blir väl klar att drickas i mars någongång.
    Hoppas jag får tillfälle att hänga med till Gbg någongång så vi kan ha en ölprovning ihop. Det var gör länge sedan jag var i Göteborg. Förra sommaren eller!?
    Hare gött å hörs!

    mvh//Rickard

    SvaraRadera