söndag 29 januari 2012

Ny grytan


I helgen provade jag att brygga med nya grytan. Det gick sådär. När man är van att göra på ett visst sätt så blir det väldigt omständigt när man måste lära sig ett nytt sätt. Dessutom så gick tappkranen i botten på grytan sönder nästan direkt. Termostaten gick inte att lita blint på heller för när den slog ifrån strax innan 70 grader så mätte jag tempen på mäsken som då visade sig bara vara 40 grader varm. Måste erkänna att igår så genomlevde jag den mest ansträngande bryggning jag hittils varit med om. Jag tror det blev bra i slutändan ändå. Det är hinken där till höger på bilden som innehåller resultatet av gårdagens bryggkaos. Belgisk Blond ska det bli.
Jag måste nog återupptäcka nya bryggrutiner med den här nya grytan. Det största besväret (Förutom att kranen var så dålig att den gick paj) var att insats silen som jag hade lämnar ett utrymme för ca tio liter vatten under själva silen och då blir det ju knepigt med att räkna ut mäskvattnet. Säg att jag skulle ha 13 liter vatten till malten så fick jag ju ta 23 liter vatten för annars skulle inte vattenytan räcka ovanför maltbädden. Jag får klura på det där ett tag till. Jag ska nog inte använda den där insats silen något mer hursomhelst.

Jag lyckades laga kranen i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar