torsdag 19 januari 2012

Lammgryta å en lättis


Som rubriken antyder så har vi ätit lammgryta och drack lättöl till. Man kan ju inte bälja i sig hemgjord starkis var dag utan till vardags (mån-torsdag) är det lättöl till maten som gäller. Fredag till och med söndag så brukar vi "lyxa" till det med hembryggd dryck till moset.
Vi har hela frysen fylld av diverse "klumpar" Dvs allt det kött som inte är filé. Diverse olika delar av får och nöt som man kan göra stek eller gryta av. Bog, innerlår, ytterlår och allt vad det heter. Faktiskt lika gott som filé om man bara låter det småkoka i en gjutjärnsgryta alt römmertopf(inte säker på stavningen där) i flera timmar. Jag är själv ingen hejare på att få till en finfin gryta utan där får jag allt luta mig mig min kära hustrus expertis. Förbaskat gott blev det om jag får drista mig till att använda dylika kraftuttryck.
Till grytan åt vi råris, haricorts verts, smörstekta rotgrönsaker, vitlökssmör och lite svartvinbärsgelé.
Tänkte vi skulle försöka få i oss en klump i veckan. Köttklump till gryta/stek alltså. Det ska bli mitt nya ordstäv tror jag. "En klump i veckan"  Det är nästan i samma klass som "För Sverige i tiden". Undrar om regenterna av Sverige har rådgivare till hjälp när de ska komma på sina valspråk? Ponera att vår kung Karl Gustav i själva verket hade tänkt ha som valspråk "En klump i veckan" istället för "För Sverige i tiden". Hade han fått ha det då?  Detta är inget Victoria behöver tänka på för nu lägger jag beslag på det finfina uttrycket för all framtid. "En klump i veckan". Det borde jag trycka på en t-shirt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar