torsdag 10 november 2011

Michael Jackson


Igår var jag inne på Kyrkornas loppis och fyndade den här finfina boken om öl skriven av Michael Jackson. 45 kronor fick jag ge för den. Tycker jag var mer än överkomligt. Han verkar ha många strängar på sin lyra den där Michael Jackson.  Dansar, sjunger, lekfarbror för barn och operera sig till okännlighet. Skojar bara.   ;) Tom jag inser att det måste röra sig om två olika personer med samma namn. Artisten Jackson såg inte ut att dricka så mycket öl. Ingen ölmage.
Hursomhelst så verkar den här boken vara en stor källa till ölkunskap. Ett väldigt bra köp.

Från det ena till det andra. Bryggs det inget mer hemma hos mig då? Jooo, jämt å ständigt. Varje vecka i alla fall. Har nåt på spisen just nu som puttrar. Ska bli nåt ljus Belgiskt ale aktigt. Kommer säkert bli gott. Om jag inte klantar till det. Vet ni, sist jag bryggde så klantade jag mig något så överjordiskt. Precis när jag var klar och hade kylt ner ölet inför jästpitchning så tappade jag ner ett grytunderlägg av kork rakt ner i jästunnan. Ryckte upp den himla kvickt men jag gissar att det kan ha varit för sent. Det är ju i det stadiet som ölet är så in i vassen superkänsligt för kontaminering. Ett gammalt korkunderlägg som aldrig gjorts rent och har säkert 10-15 år på nacken borde gjort susen. *suck*
Idag ska jag vara lite mer aktsam om sådana fatala detaljer. Röra mig lååångsamt i köket och tänka efter ett dussin gånger innan jag gör nåt dumt som inte går att göra ogjort. Som i livet egentligen. Så ska man ju alltid tänka och inte bara när man brygger öl.

Nu ringer nog klockan vilken sekund som helst. Proteinrast slut och dags att höja till 68 grader för försockringsrasten. Den skall fortgå ca en timma och sedan skall tempen höjas till 78 grader för utmäskning inför lakningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar