fredag 25 november 2011

7an


Ja så här såg 7an ut upphälld i glas. En helt vanlig lageröl. Inget speciellt egentligen. Knäckemackorna i bakgrunden är nog betydligt mer upphetsande i så fall. Två med gräddost och tre med vitlökskorv.

Klistrar in receptet också.


2 kg                                    Pilsner malt
0,3 kilo                               vetemalt
o,3 kg                                 carapale

Rast 50 grader i 30 min
Rast 68 grader i 60 min
Rast 78 grader i 10 min.

Humle:

8 gram                               Magnum                            60 min
10 gram                             Magnum                            30 min
20 gram                             Saaz                                   10 min
10 gram                             Saaz                                     0 min

IBU: 53

halvt kryddmått               Protafloc      15 min

Jäst:                                 Saflager W-34/70

Lite väl mycket beska för en lager. Det visste jag inte då. Räknade ut IBU för hand långt efteråt då jag lärt mig göra det.  7ans lager bryggde jag den 4 oktober. Mycket har jag lärt mig sedan dess vill jag tro.


2 kommentarer:

  1. Jag tycker nog kronan på ölen slår knäckemackorna ändå, i allafall dom med korv :) Den ser riktigt fin ut!

    SvaraRadera
  2. Tackar tackar!

    Jo den ser himla fin ut det håller jag med om. smakade helt ok också. Jag kom bara inte på nåt roligt att skriva om den. Borde kanske lagt ut receptet på 7an för att på så sätt dryga ut inlägget. :)

    SvaraRadera