torsdag 20 oktober 2011

Citra & Amarillo

Sedan i fredags har jag hunnit med att brygga 2 gånger till. Ingen hejd på allt bryggande men så är det väl när man precis hittat en ny hobby. Känner mig nästan manisk i min bryggarhets. Gött mos!

Bryggning 10 och 11 står och bubblar i köket. Två olika ales. Den ena humlad med Amarillo och den andra med Citra. Hade inga som helst missöden eller tabbar medan jag bryggde dessa så de borde bli himla goda. Ja det får vi väl veta i början av december eller så. Det sämsta med att brygga öl är all väntan man måste genomlida. Tur man inte brygger whisky. Minst tio år av väntan. 


Damejeannen i hörnet har fått på sig en tröja och det beror ej på att den har svårt att hålla värmen i höstkylan utan för att den är gjord av genomskinligt glas och tydligen är det så att solljus inte är så välgörande för öl. Humlesmaken blir lidande om ölet blivit utsatt för ljus.  Läste någonstans att det är så. 

Vet inte riktigt vad jag ska brygga härnäst. Jag har så gott som helt slut på jäst. Knappt någon ljus karamellmalt kvar heller. Däremot har jag fortfarande flera kilo kvar av ganska mörk karamellmalt så jag kanske skulle ta och brygga något mörkt. Chokladmalt har jag något kilo kvar av med. 

2 kommentarer:

  1. Ja en stout vore nåt. Saknar några ingredienser till det bara. Ska försöka kolla över finanserna om några extra inköp kan tillåtas. Hej och hå!

    SvaraRadera