lördag 1 oktober 2011

Bryggning av juldrickan



Bilden ovan föreställer inmäskning med malt i en gryta. Det är allt lite meckigt att hålla på å dola med bryggeribestyr på en spis. Jag lurar faktiskt om jag inte skulle slå till på någon form av bryggverk som klarar av både mäskning och lakning. det vore smidigt.






Här lakas det av bara sjutton. På spisen står en gryta med lakvatten och strax till höger om den grytan ligger det kyckling i en aluminium form. Vi ska laga Paella ikväll. Vad för slags öl dricker man till Paella?  Borde väl egentligen vara ett Rioja vin till det. Ja det spelar ingen roll för vi har varken Rioja eller fin öl hemma. En back med lättisar står å skäms i ett hörn däremot. Nej just det ja, nu minns jag. Frugan kom ju hem med två flaskor Spitfire! Dem tar vi. 


Ovan på bilden sker humlevägning. Goldings och Fuggles. Oj, vad gott det luktar! Blev just påmind här av min kära fru som sprang förbi att vi inte bara har två Spitfire hemma utan även 4 stycken Marietadsöl. Jag hade glömt det. konstigt med tanke på att det var jag som köpte dem tidigare idag. Minnet är löjligt kort ibland.
Ok, nog med fånerier. Här kommer receptet:

Mitt stout recept:

Det ska väl bli en tio liter av det här. Hoppas på det i alla fall. Sällan jag brukar få ut så mycket som jag tänkt så jag ställer in hoppet på runt 7 liter


2 kilo paleale malt
300 gram choklad malt
200 gram crystal 150
100 gram vetemalt 

humle:
30 gram goldings               60 min
30 gram fuggles                 30 min
protafloc                             15 min
30 gram fuggles                   0 min


75 gram laktos socker
1 dl Sirap

Jäst: Safale Us-05


Eventuellt så kanske kanske torrhumlar jag med nåt men det bestämmer jag senare. Ska man torrhumla mörk öl? Jag vet inte.  Jag har kvar lite Fuggles så om jag torrhumlar så borde det rimligtvis bli med den. Å andra sidan så kommer ju det momentet ej  på tal förrän om minst en vecka och på den tiden lär jag ha hunnit med att brygga igen och öppnat fler humlepaket och har således fler humlesorter att välja mellan. Beroende av vad jag brygger nästa gång. 





Här kyls det med hemmatillvridna kopparrörkylareanordningen. Det går hur bra som helst! Fort går det!       Man är lite nervös att det ska landa bös ner i "grönölet" när det ligger oskyddat sådär i hinken utan lock medan man kyler. Det är i dessa moment efter koket som man inte vill råka ut för kontaminering av något slag. Oerhört noga med renlighet. 


Mätte OG och fick 1, 060. Helt ok. Enligt Beersmith skulle det bli 1, 063 så jag var ganska nära. En sak jag undrar över. Var tar all vätska vägen? Hade en 10 liters kastrull och en 5 liters och bägge var rätt fulla av vört men efter kylning och slangat till hink för primäsjäsning så ser det inte ut att vara mer än kanske 8 liter. Sedan försvinner ju en liter till när jag ska häverta över till sekundär. Skrev ju det i början att jag skulle inte hoppa spå mer än 7 liter och det ser ut bli något åt det hållet. Jag måste skaffa mig bättre bryggutrustning så jag får ut mer öl i slutändan av alla dessa timmar av bryggning.


Paellan blev i alla fall jättegod. Efter det så mosade vi i soffan med whisky och choklad samt gamla "Vänner"  avsnitt på Dvd.  De första säsongerna var himla bra faktiskt. Det var väl runt säsong 7 det började bli dåligt. Jag tycker man får sådan 90 tals nostalgi av "Vänner". Andra hälften av 90 talet var en härlig tid.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar