onsdag 12 oktober 2011

Backar


Första, tredje och fjärde bryggning i två backar i förrådet under trappan. De får samsas om utrymme med all min frus tyger och hon har en hel del tyger.  Hinken med jäsröret bakom är min pilsner som står och jäser.


Idag den 12 oktober så mätte jag sockerhalten på brygg nr 5 och 6 med. På Juldricka nr 5 fick jag ut värdet 1,020 och det var ju ungefär vad jag siktade på så det blev till att sätta fart med att göra rent flaskor lite kvickt. OG var 1,060 så alkoholprocenten på denna borde bli 5,24 alc%.
(OG-FG)x131=alc%


När jag ändå var igång med allt flaskande så mätte jag FG på brygg nr 6 också och den låg på 1,019 så det vart till att desinficera några flaskor till. OG var ju 1,059 på denna så lustigt nog blir det exakt samma alkoholstyrka i denna som i den andra juldrickan. Vad är oddset för det?
Jag brukar skriva med permanent marker penna på kapsylerna vilken bryggd det är som är i flaskan så jag kan hålla ordning på dem. Jag för ju en brygglogg också där jag skriver ner precis allt om respektive bryggning.
Tänkte jag skulle hålla ut ända till första advent innan jag provsmakar dessa två mina julporters. Vi får se hur det går med det. Jag är inte känd för att ha gott om tålamod.

2 kommentarer:

  1. Smakar du nu och dom inte är till belåtenhet så hinner du väl få till en ny julöl innan det är dags!
    Det finns alltid en ursäkt för att ta sig en öl :)

    SvaraRadera
  2. Ids knappt komma på ens långsökta ursäkter längre. Finns det öl i kylen så är det ursäkt nog. ;)
    Tänkte jag skulle försöka sätta min karaktär på prov ändå och bara låta julölen vila tills nått sin bästa möjliga potential. Det blir mer högtidligt till första advent också om det blir en helg som även kombineras med julölspremiär. Jag smakade lite på det ofärdiga ölet i samband med kapsyleringen och de smakade riktigt gott redan nu så hur gott är det inte om 1,5 månad? Ojojoj!!
    Mest nervös är jag inför provsmakningen av pilsnern. Lyckligtvis har jag inte lovat avhålla mig från den ända till december utan ca 3-4 ska den öppnas. Ja det blir ju nästan i december det med ju. Imorgon är det iaf provsmakning av brygg nr 3 och 4!!
    Något annat som händer imorgon är att det ska bryggas igen. Brygg nr 9 och det ska bli en blond ale humlad med bara Citra. Det du!! Den hoppas jag mkt på.

    SvaraRadera