måndag 24 oktober 2011

att krana en Pilsner

I det här inlägget var det en bild på en finfin anordning jag gjorde med en flaskfyllare, en slang och en kran. Nu finns det sådana att köpa.  Jag har skaffat mig en sådan kran med passande flaskfyllare. Det var inget fel på den jag gjorde men den var lite meckig att hålla ren.


Förutom ny kran/flaskfyllare så köpte jag på mig lite mer malt och jäst. Idag brygger vi en Pilsner igen. En okomplicerad sådan men säkert väldigt god. Använde extra mycket ljus karamellmalt med flit för extra mumsighet.

Recept:


2,3 kilo         pilsnermalt
0,1 kilo         Vetemalt
0,5 kilo         Carablond 20

Mäska in med 7,5 liter vatten.

30 minuter vid 50 grader
75 minuter vid 68 grader
10 minuter vid 78 grader
                     
Laka ur med 10 liter vatten

Humle:

10 gram                             Magnum                            60 min         IBU 30
20 gram                             Saaz                                    30 min
20 gram                             Saaz                                    5 min

Jäst: Saflager w-34/70



Ovan ser vi mitt lager med malt. Diverse olika sorter i en hög i hallen. Ingen jätteordning men det ska bli ändring på det. Har ett bord som inte riktigt passar där men som jag ska såga av en bit på så ATT det passar. Kommer bli toppenbra! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar