tisdag 13 september 2011

What ales ya

Slurryn som puttar i grytan på bilden här ovan ska föreställa mitt första försök att brygga öl hemma i köket. Jag har läst en hel del på nätet det senaste året om hur man går tillväga och i lördags var det bryggpremiär. Om det blev lyckat vet jag ju inte än på en månad. Först ska det jäsas i jäskaret ett par veckor och sedan buteljeras och jäsa vidare ytterligare ett par veckor innan provsmakning kan ske. Jag är utrustad med väldigt lite tålamod och det i kombination med att ha enorma krav på att lyckas fullständigt med allt jag företar mig och det redan på första försöket. Dessa drag brukar sätta käppar i hjulen för mig och har så gjort många gånger. Denna roliga hobby tänker jag dock inte ge upp hoppet om hur illa ölen än kommer smaka. Jag har drabbats av bryggarfeber. BIGTIME! Dricka öl var ju redan ett stort intresse. Efter att ha läst på allehanda olika ölbloggar så förstår jag ju att det var inte mycket jag visste om öl egentligen. Jag brukar ju hålla mig till de blygsamma sortimentet som min lokala Konsumbutik tillhandahåller. Dvs diverse olika folköl som t ex Spitfire, Old speckled hen och Mariestads. Man blir ju ingen finsmakare av det pinsamt intetsägande ölkonsumerande.

Soppan i grytan här ovan är bryggd på tre olika sorters malt(Pale ale, Carapale, crystal 100) och två olika sorters humle(Amarillo, Cascade). Det ska bli något som kallas american pale ale.  Låter gott tycker jag.

I denna blogg tänkte jag skriva om mitt tafatta nybörjarbryggande och hur det utvecklas. Jag utgår alltså  från att det kommer utvecklas och lyckas bättre och bättre med tiden. Det hoppas vi verkligen på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar